Suomelle kaksi pronssimitalia biologian olympialaisissa

Timo Syvälahti Lohjan yhteiskoulun lukiosta ja Konsta Tiilikainen helsinkiläisestä Ressun lukiosta menestyivät suomalaisista parhaiten. Tanska oli Pohjoismaista voitokkain.

Suomi sai kaksi pronssimitalia Coventryssä, Yhdistyneissä kuningaskunnissa, 23.–30.7.2017 järjestetyissä kansainvälisissä biologiaolympialaisissa. Voitokkaat kilpailijat olivat Timo Syvälahti Lohjan yhteiskoulun lukiosta ja Konsta Tiilikainen helsinkiläisestä Ressun lukiosta. Lisäksi joukkueeseen kuuluivat Petja Salminen Turun suomalaisen yhteiskoulun lukiosta ja Otso Nieminen Lohjan yhteiskoulun lukiosta.

Joukkue valittiin lukiolaisille suunnatun Biologiakilpailun ja Helsingin yliopiston bio- ja ympäristötieteellisen tiedekunnan sekä Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulun järjestämän jatkovalmennuksen perusteella.

Aasia ja Yhdysvallat kärjessä

Sekä teoriatietoja että käytännön taitoja mittaavassa tiedekilpailussa oli mukana 68 maata nelihenkisin joukkuein, mukaan lukien kaikki Pohjoismaat. Irak ja Kolumbia ottivat ensimmäistä kertaa osaa kisoihin.

Parhaiten menestyivät edellisvuosien tapaan Itä- ja Kaakkois-Aasian maat sekä Yhdysvallat. Euroopan maista kultaa saivat muun muassa Saksa, Unkari, Bulgaria ja Tsekki. Tanska oli kahdella hopea- ja kahdella pronssimitalilla parhaiten menestynyt Pohjoismaa.

– Suomi on aiemmin ollut parhaiten menestynyt Pohjoismaa, mutta ei enää. Olympialaistoiminnan resursseja on merkittävästi leikattu viime vuosien aikana ja se heijastuu joukkueen valmistautumiseen, kertoo joukkueen johtajana toiminut Isa Uski Biologian ja maantieteen opettajien liitosta.

Teoriaa ja käytäntöä

Käytännön osuudessa testattiin lukiolaisten osaamista kolmessa eri kokeessa. Kilpailijat pääsivät preparoimaan esiin raatokärpäsen toukan selkäsuonta sekä värjäämään ja tutkimaan lituruohon alkioita. Molekyylipuolen kokeessa kilpailijat analysoivat verinäytteestä ja sukupuista perinnöllisen taudin vaikutusta. Teoriakokeessa oli lähes sata eri kysymystä biologian eri aloilta, kolmen vanhemman hedelmöityshoidoista merenpinnan kohoamisen vaikutuksesta tulvaniittyjen kasveille.

Kilpailun kansainvälisen juryn suomalaisjäseninä toimivat Uskin lisäksi Tuomas Aivelo Zürichin yliopistosta sekä Niko Johansson Aberdeenin yliopistosta. Kilpailuun liittyvistä käytännön järjestelyistä vastaa Biologian ja maantieteen opettajien liitto Opetushallituksen rahoittamana. Ensi vuonna biologian olympialaiset järjestetään Teheranissa, Iranissa.