Strateginen kumppanuus Edinburghin yliopiston kanssa kiihdyttää maailmanluokan yhteistyötä

Helsingin yliopisto ja Edinburghin yliopisto ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jolla yliopistojen välistä yhteistyötä viedään uudelle tasolle. Sopimuksen mukaan yliopistot avaavat yhdessä kahdeksan yhteistä tohtorikoulutuspaikkaa.

– Edinburghin yliopisto on yksi tärkeimmistä eurooppalaisista kumppaneistamme, ja on hienoa, että strateginen yhteistyömme nyt käynnistyy. Yhteisten tohtorikoulutuspaikkojen kautta syntyy erinomainen mahdollisuus luoda vahvoja yhteyksiä molempien yliopistojen tutkijoiden ja tutkimusryhmien välille, sanoo rehtori Jari Niemelä.

Yhteistyötä aloitetaan aluksi kahdella alalla genomitutkimuksessa ja metsätieteissä. Molempien yliopistojen tutkimusnäytöt ja infrastruktuurit ovat molemmissa huippuluokkaa.

– Tukeudumme täydentäviin vahvuuksiin kun muodostamme strategisia kumppanuuksia. Edinburghin kanssa meillä on yhteinen visio ja kunnianhimo: yhteistyön avulla tähtäämme maailman parhaaksi näillä aloilla, Niemelä toteaa.

– Kahdeksan uutta yhteistä tohtorikoulutuspaikkaa on mahtava alku, lisää vararehtori Hanna Snellman, joka vastaa Helsingin yliopiston kansainvälisistä strategisista kumppanuuksista.

– Jatkamme tästä yhä intensiivisemmän yhteistyön suuntaan. Tavoittelemme lisää yhteisjulkaisuja, uutta täydentävää rahoitusta, yhteisiä tutkimustehtäviä ja ehkä jopa yhteisiä tutkimusinstituutteja jossain vaiheessa, Snellman sanoo.

Helsingin yliopisto solmi ensimmäiset strategiset kumppanuutensa Tukholman yliopiston ja Pekingin yliopiston kanssa vuonna 2015. Edinburghin kanssa muodostettu kumppanuus on Helsingin yliopiston kautta aikojen kolmas kumppanuus.

– Kova Brexit, pehmeä Brexit, ei Brexitiä lainkaan – tässä vaiheessa tulevaisuus on vielä epävarma. Varmaa on kuitenkin se, että näinä aikoina tarvitsemme enemmän, emme vähemmän, yhteistyötä. Tarvitsemme uusia kunnianhimoisia avauksia Euroopan parhaiden yliopistojen välillä. Loppujen lopuksi tutkimuksen erinomaisuus ratkaisee ja se on Edinburghin kanssa taattu, Niemelä toteaa lopuksi.