Satavuotias unelmien rakentaja — SYL täyttää pyöreitä vuosia

Nyt on keskityttävä opiskelijoiden mielenterveyskriisin purkamiseen, Suomen ylioppilaskuntien liiton Akseli Rouvari sanoo.

Luennot verkossa, opiskelutilat suljettu, tapahtumat peruttu. Yhteiskunta pysähtyi ja elämä käpertyi kotinurkkiin, kun uusien opiskelijoiden oli tarkoitus itsenäistyä ja tutustua toisiinsa.

— Monet korkeakouluopiskelijat ovat elämän murroskohdassa. Ei enää asuta vanhempien kanssa, mutta ei yleensä ole vielä oman perheen tuomaa vakautta, Akseli Rouvari Suomen ylioppilaskuntien liitosta sanoo.

Rouvari opiskelee Helsingin yliopistossa politiikkaa ja viestintää, mutta opinnot ovat SYL:n hallituspestin vuoksi tauolla. Rouvarin vastuualueisiin kuuluu sosiaalipolitiikka.

Opiskelijoilla on ongelmia: väsymystä, stressiä, yksinäisyyttä, huolta opintojen etenemisestä.

— Heikoimmassa asemassa olleet opiskelijat ovat kärsineet koronatilanteesta eniten. Kokonaisuudessaan voi puhua jo mielenterveyskriisistä.

Opiskelijoiden hätähuutoa ei ole kuultu riittävästi päätöksenteossa, Rouvari katsoo. SYL peräänkuuluttaakin yliopistoilta ja Suomen hallitukselta välittömiä toimia.

Heinäkuussa SYL julkaisi kannanoton ikuisen opinto-oikeuden palauttamisesta. Muita tärkeitä muutoksia olisivat mielenterveys- ja tukipalveluiden kehittäminen sekä opintotuen kasvattaminen, Rouvari sanoo. Ensiksi pitäisi saada opiskelijoiden elämä mahdollisimman normaaliksi, turvallisesti.

SYL juhlistaa tänä syksynä 100-vuotista taivaltaan.

— Liitto on ollut ja on positiivinen muutosvoima. Voimme viedä yhteiskunnallista keskustelua aktiivisesti eteenpäin — tarjota jopa utopioita siitä, mitä koulutus ja yhteiskunta voisivat olla.

Rouvari kuvailee itseään optimistiksi — ja optimismi kasvattaa vastuuta. Nuorille voi tarjota toivoa, kun tekee konkreettisia tekoja. Niitä tarvitaan niin koronan kukistamiseen, mielenterveyden vahvistamiseen kuin ilmastokriisin ratkaisemiseen.

Ratkaisujen pitää olla poliittisia, vaikka jokaisen on myös hyvä ajatella omaa vaikutusvaltaansa, Rouvari sanoo.

— SYL:ssä työskentelyssä siisteintä on ollut, että voin tarttua itse epäkohtiin.

Artikkeli on julkaistu Yliopisto-lehdessä 6/2021.