Säätiöiltä enemmän tutkimusrahaa kuin yrityksiltä ja EU:lta

Säätiöt rahoittavat Helsingin yliopistoa ja yliopiston tutkijoita yli 30 miljoonalla eurolla vuodessa. Suomessa vietetään tällä viikolla ensimmäistä Säätiöpäivää.

Yli 20 Euroopan maassa 1.10. vietettävää Säätiöpäivää juhlistetaan tänä vuonna ensi kertaa myös Suomessa, tunnuksella Perintöä jaossa. Monissa säätiöissä ovet ovat juhlan kunniaksi avoinna, ja Koneen Säätiö jakaa Helsingin toimistollaan 50–500 euron pika-apurahoja. Säätiöpäivän päätapahtuma järjestetään Helsingissä, Sanomatalon Mediatorilla.

Professorivierailuita ja kotiinpaluurahaa

Säätiöitä on kiittäminen muun muassa kolmesta sars-virusta koskevasta tutkimuksesta, jotka dosentti Tero Ahola ja professori Deyin Guo ovat yhdessä kirjoittaneet Journal of Virologyyn ja muihin tiedelehtiin.

Lääketieteellistä tutkimusta rahoittava Sigrid Juséliuksen Säätiö on kustantanut visiting professor -apurahoillaan Guon matkoja Kiinasta Helsinkiin. Vierailevat professorit tulevat tyypillisesti pystyttämään uutta menetelmää suomalaislaboratorioon. Menetelmien kehittämisestä on kyse myös Aholan ja Guon tapauksessa.

– Olemme rakentaneet hiivasolun, joka on ovelalla tavalla tehty riippuvaiseksi sars-viruksen entsyymeistä. Nyt rakennamme mittausmenetelmää, jolla tutkitaan entsyymejä ja entsyymin toimintaa hidastavia aineita hiivasolun avulla, Ahola kertoo.

Juséliuksen säätiöllä on kansainvälistymistä tukevia apurahoja myös alemmilla uraportailla oleville: fellowship-apurahalla suomalaistutkija pääsee ulkomaiseen ryhmään tekemään väitöksen jälkeistä tutkimustaan ja homing-rahoitus on kuin starttiraha, joka helpottaa ulkomailta Suomeen palaamista.

– Nuorten tutkijoiden muodostamat verkostot yleensä säilyvät hyvin, ja tietoa ja taitoa kulkeutuu Suomeen, kehuu säätiön lääketieteen asiantuntijalautakunnan sihteeri, Helsingin yliopiston kirurgian professori Caj Haglund.

Hankkeita ja henkilötyövuosia

Helsingin yliopisto ja yliopiston tutkijat saavat säätiöiltä tutkimusrahaa vuosittain yli 30 miljoonaa euroa, eli enemmän kuin EU:lta ja yrityksiltä yhteensä. Yritysrahoitusta kertyy vuodessa noin kuusi ja EU-rahaa noin 20 miljoonaa.

Säätiörahasta noin 22 miljoonaa kohdistuu yliopistolle, minkä lisäksi tutkijat saavat henkilökohtaisia apurahoja, jotka eivät näy yliopiston kirjanpidossa. Tuesta noin 18 miljoonaa tulee kotimaisilta säätiöiltä.

Suurimpia rahoittajia ovat Jane ja Aatos Erkon säätiö, joka on vuosina 2012–2014 tukenut yliopistoa yhteensä yli 18 miljoonalla eurolla ja Sigrid Juséliuksen Säätiö, jonka tuet vuosilta 2007–2014 ovat yhteensä yli 26 miljoonaa.

Tärkeistä rahoittajista Koneen Säätiö myöntää pääosin henkilökohtaisina apurahoina noin 4,5 miljoonaa vuodessa. Täysipäiväistä rahoitusta saa noin 130 henkilöä.

Myös Suomen Kulttuurirahasto rahoittaa henkilökohtaisilla apurahoilla noin 120 henkilön työskentelyä.

Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunta

Säätiöiden eurooppalainen organisaatio Donors and Foundations Network in Europe