Rehtori Jari Niemelän viesti tulevalle hallitukselle: panostus koulutukseen ja tutkimukseen on investointi

Hyvinvointia rakennetaan yliopiston tuottaman sivistyksen pohjalle.

Jännittävät eduskuntavaalit ovat ohi. Onnittelut kaikille Arkadianmäelle kansaa edustamaan valituille!

Yliopiston henkilökuntaa ja opiskelijoita haluan kiittää aktiivisesta vaalivaikuttamisesta. Yliopiston tapahtumatila Tiedekulmasta muodostui merkittävä vaalipaneelien pitopaikka. Eräs ehdokas sanoikin, että Tiedekulma oli kampanjan ajan melkein toinen koti.

Työmme ei lopu tähän. Seuraavaksi viestimme näkemyksemme hallitusneuvottelijoille. Ydinsanomamme on edelleen, että panostus koulutukseen ja tutkimukseen on investointi Suomen ja ihmiskunnan tulevaisuuteen. Tämä tarkoittaa yliopistojen perus- ja tutkimusrahoituksen tason korottamista sekä Helsingin yliopistoon kohdistettujen leikkausten korvaamista.

Tutkintojen laatu ei saa laskea

Toinen tärkeä teema on jatkuva oppiminen. Haluamme tehdä osuutemme jatkuvan oppimisen toimeenpanossa, mutta sen rahoituksesta täytyy sopia alkavalla hallituskaudella. Haluamme myös olla mukana nostamassa korkeakoulutettujen osuuden 50 prosenttiin. Samalla edellytämme, että koulutustason noston riittävästä rahoituksesta huolehditaan: tutkintojen laatukin täytyy säilyttää hyvänä.

Kansainvälinen yhteistyö on tärkeää niin Helsingin yliopistolle kuin monille yrityksille. Uuden hallituksen on tuettava metropolialueen tutkimus- ja kehittämiskeskittymiä, jotta ne olisivat houkuttelevia myös kansainvälisille osaajille. Lisäksi Suomeen tulevien tutkijoiden ja opiskelijoiden lupaprosesseja sekä perheen siirtymistä tänne on sujuvoitettava.

Hyvinvointia rakennetaan yliopiston tuottaman sivistyksen perustalle. Kun kansalaisilla on vankka koulutuspohja, eväät rakentavaan keskusteluun ja yhteiskunnan tasapainoiseen kehitykseen ovat hyvät.

Sivistystehtävänsä toteuttamiseksi yliopiston tulee olla autonominen. Vain autonominen yliopisto pystyy vahvistamaan tutkimustaan ja koulutustaan yhteiskunnan hyödyksi sekä toimimaan yhteiskunnallisen uudistumisen veturina.

Kirjoittaja on Helsingin yliopiston rehtori.

Tutustu tarkemmin Helsingin yliopiston ehdotuksiin hallituskaudelle 2019-2023

Pääkirjoitus on julkaistu Yliopisto-lehden numerossa Y/04/19.