Pohjoismaiden paras monialainen yliopisto

Helsingin yliopisto on pohjoismaiden paras monialainen yliopisto Euroopan yliopistoja vertailevassa Times Higher Education -rankingissä. Sen edelle yltää vain Ruotsin Karoliininen Instituutti, joka on erikoistunut lääketieteeseen.

Helsingin yliopisto yltää Times Higher Education:in tuoreessa eurooppalaisten yliopistojen vertailussa sijalle 28. Muut suomalaisyliopistot jäivät sadan parhaan ulkopuolelle.

Times Higher Education vertailee yliopistoja viidessä kategoriassa: opetuksessa, tutkimuksessa, viittauksissa, kansainvälisyydessä ja teollisuusrahoituksessa. Helsingin yliopiston tulos parani näissä kaikissa.

Helsingin yliopisto sijoittuu eri vertailuissa maailman sadan parhaan yliopiston joukkoon, kun yliopistoja on kaikkiaan noin 17 000. Viime syksynä Helsingin yliopiston sijoitus Shanghain yliopistovertailussa oli 67:s, Times Higher Education -vertailussa 76:s ja QS-vertailussa 96:s.

Yleisimmin käytetyt yliopistojen vertailulistat ovat Taiwan ja Shanghai sekä QS ja Times Higher Education. Taiwanin ja Shanghain listauksissa yliopiston sijoitukset perustuvat tutkimustoiminnan laajuuden ja vaikuttavuuden bibliometriseen analyysiin. QS- ja Times-listauksissa käytetään julkaisuanalyysien lisäksi tutkijoille ja asiantuntijoille tehtäviä mainekyselyjä.

Lisää aiheesta: "Helsingin yliopisto jälleen maailman sadan parhaan yliopiston joukossa"

Lisää aiheesta: "Helsingin yliopisto sadan parhaan joukkoon myös Times Higher Education -vertailussa"

Lisää aiheesta: "Yliopisto taas sadan parhaan joukossa QS-vertailussa"