Pacius-palkinto konserttisarjojen järjestäjälle

Helsingin yliopiston vuoden 2016 Pacius-palkinto on myönnetty musiikkitieteen opiskelija Teemu Sipilälle merkittävästä ja ansiokkaasta toiminnasta Helsingin yliopiston konserttien ja musiikin alan esitelmäsarjojen kehittämisessä.

HuK Teemu Sipilä toimi Helsingin yliopiston musiikkiseuran HYMSin sihteerinä ja taloudenhoitajana vuosina 2009–2014. Hänellä oli merkittävä rooli Helsingin yliopiston konsertti- ja esitelmäsarjojen Soivat kaupungit ja Jousikvarteton historia toteutuksessa.

Konserttisarjan Soivat kaupungit, Cités sonnantes, Sounding Cities, Le Città suonanti, Tönende Städte aiheita olivat musiikin metropolit kuten Wien, Milano, New York, Pariisi ja Helsinki, mutta myös Alger ja vaeltavat säveltäjät eri puolilla Eurooppaa. Konserttisarjassa esiteltiin myös Suomessa harvemmin kuultuja säveltäjiä ja heidän musiikkiaan. Konserttisarja oli yksi monista tapahtumista, joilla Helsingin yliopisto osallistui Helsinki 200 vuotta pääkaupunkina -juhlavuoteen.

Jousikvarteton historia -esitelmäsarja koostui neljästä luentokonsertista, jossa käsiteltiin jousikvarteton historiaa klassismista nykyaikaan. Konserttisarjassa soitti Suomen johtaviin kamariyhtyeisiin kuuluva Arkadia-kvartetti, ja kunkin konsertin esittelivät professori Eero Tarasti ja filosofian lisensiaatti Seija Lappalainen.

Keskeinen osa yliopiston musiikkielämää

Teemu Sipilän tehtäviin kuului konserttien ja esitelmäsarjojen koordinointi, taloudenpito ja tiedottaminen.

– Konsertti- ja esitelmäsarjat ovat keskeinen osa yliopiston musiikkielämää. Osallistuminen niiden järjestämiseen on ollut mielenkiintoista. Olen saanut tavata kansainvälisesti tunnettuja säveltaiteilijoita. Yliopiston konsertit ovat tarjonneet myös ainutlaatuisen tilaisuuden päästä tekemään klassisen musiikin äänityksiä, Teemu Sipilä sanoo.

Teemu Sipilä on erikoistumassa taidemusiikin äänittämisen tutkimiseen ja käytäntöihin. Parhaillaan hän on käynnistämässä tutkimusprojektia Musiikkitalon akustiikasta äänittämisen kannalta. Vuonna 2010 Sipilä sai Audio Engineering Societyn Suomen jaoksen opiskelijoille tarkoitetussa äänityskilpailussa palkinnon parhaasta klassisen musiikin äänitteestä.

Pacius-palkinto jaetaan jo 25. kerran

Helsingin yliopisto jakaa vuosittain Pacius-palkinnon henkilölle tai yhteisölle, joka on merkittävällä tavalla edistänyt yliopiston musiikkielämää. Palkinto korostaa luovan säveltaiteen pitkää historiallista perinnettä Helsingin yliopistossa sekä sen elävää harjoitusta nykyisinkin olennaisena osana yliopistoyhteisön omaa musiikkielämää.

Pacius-palkinto perustettiin 1991 yliopiston ensimmäisen musiikinopettajan, Fredrik Paciuksen muistoksi. Pacius aloitti uransa Helsingissä vuonna 1835. Palkinnonsaajaa esittää rehtorille Helsingin yliopiston musiikkiseura HYMS. Palkintosumma on 4000 euroa.