Päärakennuksen mielenosoitus on päättynyt

Helsingin yliopiston päärakennuksen aulassa järjestettiin luvaton mielenosoitus keskiviikkona 29.11. Yliopisto pyysi poliisilta virka-apua tilan tyhjentämiseksi, sillä jotkut mielenosoitukseen osallistuneista aikoivat jäädä valtaamaan tilaa ovien sulkeuduttua. Tämän jälkeen joukko mielenosoittajia siirtyi Porthaniaan.

Ennen kaikkea yliopiston tilojen käytön pitää olla turvallista. Tila on pystyttävä tyhjentämään nopeasti mahdollisissa hätätilanteissa. Yliopiston tiloissa ei saa yöpyä.

Mielenosoitukset haittaavat yliopiston normaalia toimintaa eli opetusta, opiskelua ja tutkimusta. Lisäksi tiloja vuokrataan ulkopuolisille toimijoille yliopiston tilakäyttöperiaatteiden mukaisesti.

"Yliopiston on varmistettava tilojensa turvallinen ja häiriötön käyttö. Kukaan ei voi pelkästään omalla ilmoituksellaan järjestää yliopistolla tilaisuuksia, vaikkapa mielenosoituksia. Mielenosoituksesta ei ollut sovittu kanssamme, eikä tällaiseen häiritsevään tapahtumaan olisi lupaa annettu", hallintojohtaja Esa Hämäläinen sanoo.

Maanpuolustuskurssiyhdistys ry oli vuokrannut täksi illaksi yliopiston juhlasalin vuosikokoukseensa ja sen jälkeiseen presidentinvaalipaneeliin, jota mielenosoittajat tarkoituksellisesti häiritsivät.

Aikaisempi uutinen: Helsingin yliopiston päärakennukselle kutsuttiin poliisi auttamaan luvattoman tapahtuman siirtämisessä.