Mikael Fogelholmille J. V. Snellman -palkinto

Helsingin yliopisto on myöntänyt J. V. Snellmanin nimeä kantavan tiedonjulkistamispalkinnon ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholmille. Palkinto jaettiin yliopiston vuosipäiväjuhlassa 23. maaliskuuta.

Helsingin yliopiston J.V. Snellman -palkinto on vuodesta 1981 lähtien jaettu tieteellisen tiedon ansiokkaana välittäjänä kunnostautuneelle yliopistolaiselle.Tänä vuonna palkinto ojennettiin ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholmille.

Palkinnon perusteluissa mainitaan, että Mikael Fogelholm on selväsanainen ja laaja-alainen ravitsemusalan asiantuntija, joka tulkitsee tutkimustuloksia ymmärrettävästi. Hän jaksaa väsymättä puolustaa tieteellisen tiedon merkitystä ajoittain kiivaaksikin muuttuvassa ruokakeskustelussa, jossa liikkuu paljon myös ei-tieteellisiä näkemyksiä.

Miksi ihmisen ravitsemus on niin kuuma aihe?

– Se johtuu pääasiassa siitä, että saatamme tehdä päivittäin enemmän kuin sata syömiseen liittyvää valintaa. Suurimmalle osalle meistä ne ovat pääosin automaattisia. Jos ajattelu kuitenkin äityy mustavalkoiseksi, kuten esimerkiksi, että gluteeni on pahasta, kaikki muu on hyvästä, syöminen saattaa vallata ajatukset kokonaan. Lisäksi netti on tarjonnut mahdollisuuden lähes kaikille päästä tutustumaan tieteellisiin julkaisuihin. Ravitsemus vaikuttaa helpolta tieteeltä, sillä tutkijat käyttävät sanoja kuten hiilihydraatti, rasva, vitamiini, maito ja liha. Kuitenkin yksittäisen tutkimuksen laadun ymmärtäminen ja tutkimuksen suhteuttaminen kaikkiin edellisiin tutkimuksiin on vaikeaa, Fogelholm toteaa pitämässään puheessa.

Monipuolisen ja ajantasaisen tieteellisen osaamisen rinnalla Fogelholmin vahvuuksia ovat hyvät viestintätaidot, rohkeus ja uteliaisuus. Hän osaa kertoa tieteestä sujuvasti eri välineissä, kuten mielipidekirjoituksissa, oppikirjoissa ja sosiaalisessa mediassa. Hän on auliisti median käytettävissä sekä auttaa ja kannustaa myös muita tieteentekijöitä saamaan äänensä kuuluviin. Mikael Fogelholm myös opettaa tieteen popularisointia ja tiedeviestintää.

J. V. Snellman -palkinnon suuruus on 6 000 euroa.

Helsingin yliopiston J.V. Snellman -palkitut

professori Kari Enqvist

professori Liisa Keltikangas-Järvinen

Luonnontieteellinen museo