Marita Rovamo Helsingin yliopiston toimitilajohtajaksi

Toimitilajohtajan tehtävänä on johtaa tilat ja kiinteistöt -toimialaa ja vastata muun muassa tilatarpeiden määrittelystä ja investoinneista sekä tiloihin liittyvien palvelujen kehittämisestä.

Helsingin yliopiston uudeksi toimitilajohtajaksi on nimitetty Marita Rovamo. Hän aloittaa tehtävässään 15.5. edellisen toimitilajohtajan Teppo Salmikiven jäädessä eläkkeelle 31.7.2023.

Rovamo on aiemmin työskennellyt muun muassa Are Oy:ssä yksikönjohtajana (2021–2023) sekä Lehto Tilat Oy:ssä koulu- ja elinkaariliiketoiminnan johtajana (2020–2021) ja suunnittelujohtajana (2018–2020). Tätä ennen hän toimi Senaatti-kiinteistöissä rakennuttajapäällikkönä ja tilapäällikkönä (2013–2018) ja teki pitkän uran Oulun seudun koulutuskuntayhtymässä muun muassa kiinteistöjohtajana (2002–2013).

– Maritalla on erittäin monipuolinen kokemus kiinteistötalouden ja toimitilojen eri osa-alueista ja vahva johtamiskokemus niin yksityisellä kuin julkisella sektorilla. Olen iloinen, että saamme Maritan mukaan huippuammattilaisten joukkoomme, hallintojohtaja Esa Hämäläinen toteaa.

Rovamo odottaa innolla, että pääsee työskentelemään yliopiston henkilökunnan ja opiskelijoiden kanssa ja kehittämään toimitiloja, jotka tukevat yliopiston strategisia tavoitteita ja edistävät hyvinvointia ja oppimista.

– Tämä on minulle suuri kunnia ja vastuu. Uskon, että minulla on paljon annettavaa tälle tehtävälle, sillä olen työskennellyt pitkään kiinteistöalalla ja hankkinut monipuolista kokemusta erilaisista toimitilaprojekteista ja kiinteistöjen elinkaarijohtamisesta. Haluan olla osa yliopistoyhteisöä ja oppia uutta joka päivä, Rovamo sanoo.

Hallintojohtaja Esa Hämäläisen mukaan yliopistolaisilla on suuria odotuksia toimitiloja kohtaan, eikä vähiten nyt, kun digitalisaatio muuttaa työskentely- ja opiskelutapojamme.

– Rakennuskantamme on suuri, mutta samalla taloudellinen liikkumatila on pieni. Parhaillaan päivitettävänä oleva toimitilaohjelmamme tarjoaa tärkeän työvälineen tulevaisuuden toimenpiteiden priorisoinnissa, Hämäläinen toteaa.