Leikkaukset aitasivat uuden puutarhan

Tiede uudistui lapio kourassa. Puutarha ja museot avaavat tutkimusta kaikenikäisille.

Teksti on julkaistu Yliopisto-lehden numerossa Y/04/16.

Kirjoitin tähän lehteen jutun Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan uudistuksesta. Sen yhteydessä minun oli tarkoitus kertoa myös opetuspelistä, jota puutarhaan on kehitetty. Haastattelu suunnittelijan kanssa oli jo sovittu, ja peli kuulosti erittäin kiinnostavalta.

Haastattelua edeltävänä päivänä sain pysäyttävän peruutusviestin. Irtisanomiset olivat tehneet pahaa jälkeä Luonnontieteellisessä keskusmuseossa Luomuksessa, johon kasvitieteellinen puutarhakin kuuluu. Näyttelytiimistä kolmannes oli joutunut lähtemään, ja kaikki kunnianhimoiset suunnitelmat on pantu jäihin. Ei enää uusia näyttelyitä, ei opetuspelejä lapsiperheille eikä koululaisille.

Näin leikkaukset tekevät tuhoaan yliopistossa. Ne eivät iske ainoastaan nykyiseen toimintaan, vaan myös uusiin suunnitelmiin ja ideoihin, sanalla sanoen tulevaisuuteen.

Näyttelytoiminnan kuihtuminen on erityisen surullista siksi, että sen kautta tiede on avautunut hauskasti ja ymmärrettävästi kaikenikäisille kävijöille sekä Luomuksen puutarhoissa että Luonnontieteellisessä museossa. Tutkimus on niin hieno juttu, että on todella sääli, jos sitä ymmärtävät vain tutkijat.

Onneksi kasvien evoluutiota esittelevä puutarha ehdittiin toteuttaa, ennen kuin maan hallitus oksasaksineen kävi päälle. Ikävämpi juttu on, ettei yleisö pääse tutustumaan siihen ainakaan vielä. Toistaiseksi puutarha on aidattuna ja ilman opasteita.

Puutarhan uudistus toimii vertauskuvana tieteelle, joka ei ole pysyvää, vaan jatkuvasti muuttuvaa. Kasvien entinen ryhmittely oli muuttunut vanhanaikaiseksi, kun genetiikka paljasti ”uudet” sukulaiset. Niinpä tutkijat luopuivat vanhoista käsityksistään ja siirsivät kasvit uusiin paikkoihin. Puutarhassa tämä tehtiin aivan kirjaimellisesti lapio kourassa.

Samanlaista joustavuutta luopua monista huonoista ideoista toivoisi poliitikoilta. Hallitus onkin kunnostautunut päätöstensä peruuttamisessa. Ehkä myös koulutusleikkauksia kannattaisi harkita vielä kerran?

Yliopisto-lehti on kaikille tarkoitettu, monipuolinen tiedelehti Helsingin yliopistosta.
Tilaa Yliopisto-lehti ja rakastu tieteeseen.