Kerro tutkimukseen perustuvasta ideastasi tai keksinnöstäsi – annamme apua kaupallistamiseen

”Yksikään tutkimuksesta syntynyt idea, joka voisi auttaa ihmisiä tai maapalloa voimaan paremmin, ei saa jäädä pöytälaatikkoon”, vararehtori Paula Eerola sanoo. Your Idea 2020 -kampanja kannustaa viemään ideoita rohkeasti eteenpäin.

Biologisen lääkekehityksen professori Vincenzo Cerullo sai tutkimusta tehdessään idean, jonka avulla ihmisen oma immuunijärjestelmä voitaisiin auttaa taistelemaan syöpäsoluja vastaan. Mutta miten idean syöpärokotteesta saisi kaikkien ihmisten käyttöön? Kantaisiko idea ja voisiko joku auttaa?

Kyllä voi. Yliopiston omistaman yhtiön, Helsingin Innovaatiopalvelujen eli HIS:n, tehtävänä on auttaa tutkijoita kaupallistamaan tutkimustuloksia. Cerullo saikin avukseen HIS:n asiantuntijat. HIS:ssä ideaa tutkittiin ja sen todettiin kantavan. Ideaa kehitettiin eteenpäin ja vuonna 2016 perustettiin Valo Therapeutics Ltd, jossa myös Helsingin yliopiston rahastot on omistajana mukana. Kehitetyn rokotteen kliiniset testit on määrä alkaa kuluvana vuonna.

Yrittäjyys on parantanut tutkimusta

Vinzenco Cerullo toimii nykyisin sekä tutkijana Helsingin yliopistossa että yrittäjänä. Hän on sitä mieltä, että yrittäjänä toimiminen on parantanut hänen työtään myös tutkijana. Syitä on kuulemma paljon, joista hän nostaa esiin yhden:

– Kun tutkimusta ei tee vain sen takia, että saisi aikaan julkaisun, vaan siksi, että todella haluaa tehdä jotain merkityksellistä ja saada aikaan muutoksen – tällöin työstään kantaa äärimmäisen suurta vastuuta ja tulosta syntyy, Cerullo sanoo.

Idean kaupallistamismahdollisuudet kannattaa selvittää

Erilaisten innovaatioiden vieminen ihmisten käyttöön on yliopiston vastuulla ja osa yliopiston kolmatta tehtävää, yhteiskunnallista vuorovaikutusta.

– Yksikään tutkimuksesta syntynyt idea, joka voisi auttaa ihmisiä tai maapalloa voimaan paremmin, ei saa jäädä pöytälaatikkoon, vararehtori Paula Eerola sanoo.

Eerola tähdentää, että innovaatiot voivat syntyä hyvin erilaisesta tutkimuksesta. Ne voivat olla palveluja tai teknologioita laidasta laitaan. Tähän mennessä Helsingin yliopiston tutkimuksesta on syntynyt niin sanottuja spinout-yhtiöitä nanolääkkeestä varhaiskasvatuksen sovelluksiin.

– Jos tulee tunne, että ”tässä voisi olla jotain”, idean kaupallistamisen mahdollisuudet kannattaa testata HIS:n tiimillä. Ideat voivat syntyä tutkimuksen sivutuotteena tai sattumalta., Paula Eerola sanoo.

Tavoitteena 200 ideaa vuoden aikana

Helsingin yliopistossa tehdään vuosittain noin 100 keksintö- ja ideailmoitusta. Esimerkiksi Oxfordissa näitä tehdään vuosittain noin 300 ja Oslon yliopistossa noin 200. Helsingin yliopisto on ottanut tavoitteekseen tuplata ilmoitusten määrän.

Tuplaustavoitetta tukee Your Idea 2020 -kampanja, joka näkyy kampuksilla ja sähköisissä kanavissa monin tavoin. Kampanjan aikana jokainen keksintö- ja ideailmoituksen tehnyt tutkija tai tutkijaryhmä palkitaan pienellä kiitospalkkiolla. Palkkio on suuruudeltaan 300 euroa, jos ilmoituksen tekijänä on yksittäinen tukija. Useamman tutkijan tekemä ilmoitus palkitaan 500 euron kannusteella, joka jaetaan tasan ilmoituksen tekijöiden kesken.

– Palkkio on pieni vaivanpalkka ilmoituksen tekemisestä. Varsinainen palkkio tulee, jos innovaatio saadaan onnistuneesti kaupallistettua. Tällöin idean takana oleva tutkija on joko osakkaana perustettavassa yhtiössä ja hyötyy tätä kautta tai jos idea lisensoidaan, tutkija saa merkittävän osan lisensoinnin tuomasta tuotosta, toimitusjohtaja Jari Strandman HIS:stä kertoo.

Kampanja on voimassa 6.4.2020–5.4.2021. Tutustu tarkemmin kampanjan sääntöihin.

Lisää aiheesta:

HIS:n yhteystiedot