Kardiologi palkittiin elämäntyöstään

Kardiologian emeritusprofessori Markku S. Niemiselle on myönnetty Pohjolan ja Suomi-yhtiön lääketieteen palkinto tunnustuksena merkittävästä työstään sydänsairauksien tutkimuksessa ja hoidossa.

Kardiologian emeritusprofessori Markku S. Nieminen saa vuoden 2017 Pohjolan ja Suomi-yhtiön 20 000 euron lääketieteen palkinnon merkittävästä elämäntyöstään suomalaisen kardiologian hyväksi.

Nieminen teki työuransa Helsingin yliopistollisessa keskussairaalassa kardiologina, alan professorina ja ylilääkärinä, medisiinisen tulosyksikön johtajana ja viimeksi HYKS:n Sydän- ja keuhkokeskuksen johtajana. Hän on lääkärinä ja tutkijana vaikuttanut merkittävästi kardiologian erikoisalan kehittymiseen niin Suomessa kuin kansainvälisestikin.

Niemisen keskeinen tutkimusalue on ollut sepelvaltimotaudin ja sydäninfarktin hoito. Hän teki Suomen ensimmäiset sydänbiopsiat 1980-luvun alkupuoliskolla. Ensimmäiset pallolaajennukset ja sydänsiirrot tehtiin Suomessa muutamaa vuotta myöhemmin.

– Kardiologia on mielenkiintoinen ja haasteellinen ala. Olen onnellinen, että olen saanut seurata kehitystä näin pitkään ja olen voinut olla siinä mukana. Noin 40-vuotisen urani aikana hoito on edennyt harppauksin., Nieminen sanoo.