Kanslerin uudet kuviot

Professorivalintoja, ministeritapaamisia ja istuntoja valtioneuvostossa. Yliopiston tuore kansleri ottaa tuntumaa työkenttäänsä.

Helsingin yliopiston syksy käynnistyy kahden tuoreen johtajan alaisuudessa. Rehtorin pestiä viitisen vuotta hoitanut Thomas Wilhelmsson siirtyi kesäkuun alussa kansleriksi ja vararehtorina toiminut Jukka Kola valittiin 12.6. hänen seuraajakseen.

— Kansleri kunnioittaa tilaisuutta läsnäolollaan ja rehtori hoitaa likaiset työt, vitsaili Wilhelmsson johtajien roolijakoa Kolalle pitämässään maljapuheessa.

Kanslerin työtahti on Wilhelmssonin mukaan sen verran rennompi, että asioita ehtii pohtia sekä syvemmin että laajemmin. Arkityöhön kuuluu esimerkiksi vahvistaa professorinimitykset, joita valuu parhaillaankin tasaisena virtana kaikista tiedekunnista. Wilhelmsson lukee nimittämisen tärkeimpien tehtäviensä joukkoon. Kansleri ei ole pelkkä kumileimasin, vaan voi muuttaa tiedekuntien esityksiä.

Wilhemsson osallistuu mielellään myös nimitysjärjestelmän uudistamiseen.

— Yliopiston tulevaisuuden ratkaisee rekrytointi, rekrytointi ja rekrytointi. Nykymaailmassa ei enää riitä, että laitetaan paikka auki. Osaajia täytyy etsiä aktiivisesti.

Hyvä brändi

Helsingin yliopiston kanslerilla on oikeus käyttää puhevaltaa valtioneuvostossa, kun siellä käsitellään yliopistoa koskevia asioita. Käynneillä on Wilhelmssonin mielestä tärkeä symboliarvo, mutta eniten hyötyä on siitä, että oppii tuntemaan ministereitä ja pystyy vaikuttamaan asioihin jo valmisteluvaiheessa.

Wilhelmsson on ensimmäinen uudistetun yliopistolain aikana valittu kansleri, joten oman roolin viilaamistakin sietää pohtia. Wilhelmsson sanoo pitäneensä yliopiston yhteiskuntasuhteita tärkeinä jo rehtorikaudellaan ja haluaa panostaa niihin kanslerina lisää.

— Helsingin yliopiston kansleri on vahva brändi. Se avaa ovia. On julkisia ja vähemmän julkisia vaikutuskanavia. Kansleri voisi olla aktiivinen myös esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.

Tuore esimerkki Wilhelmssonin yhteiskunnallisista pyrinnöistä on heinäkuinen nimitys Suomen WWF:n hallintoneuvostoon.