Kansleri Hämeri: Vaikeudet voitetaan yhdessä

Hyvät yliopistolaiset ja yliopiston ystävät,

Elämme epävarmaa ja epätietoista aikaa. Monen mielessä on huoli tulevaisuudesta. Kun asiat muuttuvat, maailma ympärillä tuntuu vieraalta eikä kaikkiin kysymyksiin löydy vastauksia, olemme kuin lastu vesillä.

Mitä silloin toivomme? Toivomme pääsevämme tyyneen, jossa matkamme muuttuu tasaiseksi, toivomme näkevämme rannan, jota voimme tavoitella, ja ennen kaikkea toivomme löytävämme muita lastuja, joiden kanssa matkata yhteiseen suuntaan.

Kokemus siitä, että olemme yhteisen haasteen edessä, parhaimmillaan yhdistää meitä. Yhteisöllisyyttä tarvitaan, jotta voimme käsillä olevan kriisin jälkeen selviytyä myös tulevista koitoksista – akuuteimpana ilmastonmuutos.

Yliopistolaiset tahtovat toimia yhteiseksi parhaaksi. Tarjoamme tutkittua tietoa päätöksenteon pohjaksi ja kasvatamme opiskelijoitamme palvelemaan Suomea ja ihmiskuntaa. Olemme osa kansainvälistä tutkijayhteisöä ja tuomme avoimen tieteen voimalla parhaan osaamisemme kaikkien käyttöön.

Meillä on ratkaisuja ihmisten arjen helpottamiseksi haastavina hetkinä. Olen iloinen siitä, miten yliopiston laadukkaat MOOC:t (verkossa olevat kaikille avoimet kurssit, joiden käyminen on osallistujille ilmaista) voivat tuoda kiinnostavaa tietoa kenen tahansa päivään. Saatavilla on esimerkiksi Ilmasto.nyt -kurssi, jossa opitaan ilmastonmuutoksen perusteet. Opettajien ja opiskelijoiden lisäksi materiaalia voivat hyödyntää muun muassa yritykset, järjestöt ja media.

Pitkällä aikavälillä yliopistot vaikuttavat yhteiskunnan parhaaksi esittämällä uusia kysymyksiä ja näkökulmia. Meiltä valmistuvat opiskelijat ovat valmiita tehtäviin, joita ei vielä ole. Meillä tehtävä tiede - kuten virologian eli virusopin tutkimus - tuottaa tietoa, joka voi osoittautua hyödylliseksi vasta vuosikymmenten päästä.

Yliopistot antavat Suomelle ja koko ihmiskunnalle toivoa ja mahdollisuuden nähdä ranta, jota voimme tavoitella. Toivotan teille kaikille yliopistolaisille ja yliopiston ystäville jaksamista, kykyä nähdä tulevaan ja tietoa siitä, että tulee aika, jolloin vaikeudet on yhdessä voitettu.