Irma Thesleffistä tieteen akateemikko

Kehitysbiologi Irma Thesleffille on myönnetty tieteen akateemikon arvonimi. Tieteen akateemikon arvonimi voi olla samanaikaisesti vain kahdellatoista erittäin ansioituneella suomalaisella tieteenharjoittajalla.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö on tänään myöntänyt tieteen akateemikon arvonimen kehitysbiologi Irma Thesleffille (s. 1948), jonka tutkimus on kohdistunut elinten kehitystä ohjaavien mekanismien selvittämiseen.

Thesleffin tavoitteena on ymmärtää, miten solut kommunikoivat kehityksen aikana. Hän on tutkinut pääasiassa hammasta, mutta myös muita hampaiden lailla alkion pinnasta kehittyviä elimiä. Irma Thesleff on luonut nisäkkään hampaasta mallin, jonka avulla on päästy pureutumaan sikiökehityksen ohella lajien evoluutioon.

Irma Thesleff valmistui hammaslääketieteen tohtoriksi vuonna 1975. Ison osan ansiokkaasta urastaan hän on tehnyt Helsingin yliopiston Biotekniikan Instituutissa, johon hänet rekrytoitiin 1996 uuden kehitysbiologian ohjelman johtoon. Ohjelma on saavuttanut merkittävää kansainvälistä tunnustusta ja sen puitteissa on aloittanut vuonna 2014 Suomen Akatemian uusi kokeellisen ja laskennallisen kehitysbiologian huippuyksikkö.

Thesleff toimi akatemiaprofessorina vuosina 1998–2003. Hän johti Suomen Akatemian Kehitysbiologian tutkimusohjelma - huippyksikköä vuosina 2002–2007. Hän on lisäksi kunniatohtori McGill-yliopistossa Montrealissa, Leuvenin yliopistossa Belgiassa, Debrecenin yliopistossa Unkarissa, Göteborgin yliopistossa ja Karoliinisessa instituutissa Ruotsissa, Oslon yliopistossa Norjassa sekä Kööpenhaminan yliopistossa Tanskassa.

Tieteen akateemikoksi samaan aikaan nimettiin myös Aalto-yliopiston professori Risto Nieminen. Tieteen akateemikon arvonimi voi olla samanaikaisesti kahdellatoista erittäin ansioituneella suomalaisella tieteenharjoittajalla. Arvonimien luovutustilaisuus järjestetään tiistaina 18.2.2014 Säätytalolla Helsingissä.