Howard Sklar – vuoden kansainvälinen opettaja

Helsingin yliopiston ylioppilaskunta palkitsee vuosittain parhaan kansainvälisen opettajan.

– Opiskellessani tohtoriksi Helsingin yliopistossa sain erinomaisten ohjaajieni kannustuksesta itsevarmuutta, jonka avulla uskalsin määritellä oman tutkimussuuntani ja oman ilmaisutapani kirjallisuudentutkijana, sanoo nykykielten laitoksella englantilaista filologiaa opettava Howard Sklar.

Sklarille myönnettiin eilen 19.11.  yliopiston kansainvälisessä juhlassa ylioppilaskunnan parhaan kansainvälisen opettajan tunnustus.

– Olen todella ilahtunut tästä tunnustuksesta ja pidän sitä suurena kunniana, sillä yliopistolla on paljon erinomaisia opettajia.

Sklarin ammattitaidon takaa löytyy myös pitkä kokemus kouluopettajana. Hän painottaa erityisesti  opiskelijoiden ajatusten vakavaa kuuntelemista.

– Uskon, että opettaja voi edistää opiskelijoiden oppimista merkittävästi, jos jaksaa työskennellä heidän kanssaan ja kuunnella. Opetuksen parhaita puolia ovatkin keskustelut aiheista, jotka ovat tärkeitä niin opiskelijoille kuin minulle. Nautin kuitenkin myös yhteistyöstä kollegojeni kanssa sekä työpaikkani älyllisestä ilmapiiristä.

Kandidaatin ja maisterin tutkinnot Skalr suoritti Kaliforniassa. Ensimmäisen UCLA:ssa ja toisen Berkeleyn yliopiston Graduate Theological Union -yksikössä.

–  Berkeleyssä opiskeleminen muokkasi merkittävästi lähestymistapaani tutkimukseen. Opinnoissa painotettiin kaunokirjallista hermeneutiikkaa ja alkuperäiseen tutkimusaineistoon keskittymistä. Samalla kiinnostuin kirjallisuudentutkimuksen aloista, jotka ohjaavat tutkimustani tänäkin päivänä: narratologiasta ja kirjallisuuden eettisestä tutkimuksesta.