Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan hallituksen puheenjohtaja Jessika Isomeri: Puhe lukuvuoden avajaisissa 6.9.2021

Arvoisa presidentti, arvoisa kansleri, arvoisa rehtori ja vararehtorit, rakkaat yliopistolaiset ja kaikki yliopiston ystävät.

Ei muumitaloa lukita yöksi, hei muumit.
Kun hämärä hiipuu jo tähtien vyöksi, hei muumit.

Muumilaakson tarinoiden katsominen on ollut minulle aina mukava, rauhoittava aktiviteetti. Siinä katseluhetkessä saavutan ihanan turvallisen olon ja pääsen hetkeksi samaistumaan Muumilaakson asukkaiden huolettomaan elämäntyyliin.

Lempijaksoni on ehdottomasti jakso nimeltään “Kuuma lähde”. Siinä Muumilaaksoon saapuu kolme kuuman lähteen etsijää kuokat viuhuen. Nämä heput ovat konsultoineet asiantuntijoita etukäteen, mutta he alkavat epäillä asiantuntijoiden sanaa, kun kuumaa lähdettä ei niin helposti löydykään. Mielestäni olisi enemmänkin syytä epäillä näiden etsijöiden osaamista, kun suurin oivallus mihin he näyttävät pystyvän, on törkätä keppi lätäkköön ja todeta, että “Tämä on vettä.”

Tilanne Muumilaaksossa äityy kuumottavaksi, kun lähteen etsijät kertovat suunnitelmistaan rakentavaa suuren, turisteja pullistelevan hotellin, mikäli löytävät tämän kuuman lähteen. Muumit pelkäävät hotellin rikkovan Muumilaakson rauhaa, ja syystäkin. Lopulta he pyytävät Noidalta apua näiden tyyppien karkottamiseen.

Tämä kuvailemani tilanne Muumilaakson tapahtumista on pelottavan lähellä tosielämää. Monia kaikille tuttuja ja varoittavia esimerkkejä ei tarvitse kauan kaivaa. Meille on nimittäin tuttua luonnon kustannuksella tapahtuva voiton tavoittelu. Meille on tuttua asiantuntijoiden sanojen väheksyminen julkisessa keskustelussa. Meille on tuttua ihmisten taipumus turvautua väärään, jopa haitalliseen tietoon.

Pitäisi olla päivänselvää, mikä merkitys tieteellä on yhteiskunnan hyvinvoinnille ja maapallon tulevaisuudelle. Me yliopistoyhteisön jäsenet tiedämme, että tuo merkitys on korvaamaton. Meidän tulee tukea toinen toisiamme ennakkoluulottoman ajattelun ja tulevaisuuden ratkaisujen mahdollistamiseksi.

Vi måste respektera varandras expertis. Vi behöver allas insats, när vi bygger framtidens universitet. Vi behöver alla från första årets studenter till professorer. Och det är viktigt att vi lyssna på varandra.

During these turbulent times our university represents a key element of a resilient society. Our task is to act as buffer against polarization and advance sustainable development goals. We need to support each other, and make sure everyone feels welcome and included in this community.

Tiedostan kuitenkin, että yliopistoyhteisö voi sanana tuntua kaukaiselta, varsinkin uusille opiskelijoille. Haluankin nyt todeta ääneen, että jokainen meistä on yhtä arvokas tämän yhteisön jäsen. Yliopistoyhteisö on juuri sen näköinen, minkälaiseksi me sen yhdessä teemme. Täältä löytyy vaikka miten paljon hienoja mahdollisuuksia vaikuttaa, kunhan niihin vain uskaltaa tarttua.

Haluan puhua vielä erityisesti kaikille uusille Helsingin yliopiston opiskelijoille. Ihan valtavasti onnea ja menestystä kaikkeen mitä tämä uusi elämänvaihe tuo mukanaan!

Jokaisen opiskelijan polku fuksista maisteriksi on erilainen, ja suosittelen lämpimästi muokkaamaan matkaasi juuri sinun näköiseksesi. Kannustan sinua olemaan utelias ja rohkea. Pieni haahuilukaan ei ole pahitteeksi. Valitse mielenkiintoisia kursseja toisesta tiedekunnasta, lähde mukaan järjestötoimintaan ja luo elinikäisiä ystävyyssuhteita.

Kehoitan sinua opettelemaan myös oman jaksamisesi kuuntelemista. Sinulla on täysi oikeus sanoa ei, jos tuntuu, että lautasella on liikaa asioita. On erittäin suotavaa ottaa tarpeeksi aikaa myös lepäämiseen kaikessa rauhassa, jotta jaksamisen osalta meillä pysyisi kaikki muumit laaksossa. Kaikille meille haluan sanoa, että se mihin tässä tilanteessa pystytään, saa luvan riittää.

I wish us all a good start on the academic year!

Jag önskar vi alla en bra början på läsåret!

Toivon meille kaikille oikein hyvää alkavaa lukuvuotta!