Helsingin yliopiston yliopistokollegio siirtyy kokoonpanossaan tasakolmikantaan

1.3.2022 alkavalla uudella kollegiokaudella kaikilla kolmella ryhmällä eli professoreilla, keskiryhmällä ja opiskelijoilla on 16 jäsentä yliopistokollegiossa.

Yliopiston hallitus päätti kokouksessaan 26.1.2022 tehdä yliopiston johtosääntöön muutoksen, joka mahdollisti tasakolmikantaan siirtymisen yliopistokollegion kokoonpanossa. 1.3.2022 alkavalle uudelle kollegiokaudelle yliopiston professorit valitsevat keskuudestaan 16 jäsentä, yliopiston muu opetus- ja tutkimushenkilöstö ja muu henkilöstö (keskiryhmä) 16 jäsentä ja Helsingin yliopiston ylioppilaskunta 16 opiskelijoiden edustajaa kollegioon. Varajäsenet valitaan samassa yhteydessä kuin varsinaiset jäsenet.

Tasakolmikantaan siirtymisen kollegion kokoonpanossa katsottiin edistävän yliopiston strategisia tavoitteita ja siirtymiselle oli myös yliopistoyhteisön selkeä tuki.