Helsingin yliopiston rehtoriksi haki 19 henkilöä

Rehtorin toimikausi on viisi vuotta 1.8.2023–31.7.2028.

Helsingin yliopiston rehtorin tehtävää haki määräaikaan 16.1.2023 mennessä 19 henkilöä.

Hakemuksen jättäneet henkilöt:

Dmitry Gultsev

Sabahudin Hadzialic

Mika Hämäläinen

Maryam Irani

Adam Jagiello-Rusilowski

Camilla Josephson

Jari Matias Kinaret

Sari Lindblom

Hamid Masud

Jukka Tapio Mähönen

Marke Johanna Mäkelä

Kai Nordlund

Kimmo Nuotio

Sami Pihlström

Wayne Plourde

Umasankar Saha

Anira Shakeel

Kalle-Antti Suominen

Anna-Mari Walls

Rehtori vastaa yliopistolain mukaisesti yliopiston tehtävien taloudellisesta, tehokkaasta ja tuloksellisesta hoitamisesta ja edelleen kehittämisestä. Rehtorilta edellytetään muun muassa tohtorintutkintoa, laajaa yliopistomaailman tuntemusta sekä tutkimus- ja koulutuspoliittista näkemystä, eri sidosryhmiin ulottuvaa yhteistyöverkostoa sekä vankkaa johtajakokemusta.

Yliopiston hallitus valitsee rehtorin enintään viiden vuoden määräajaksi 1.8.2023 alkaen. Hallitus valitsee tammikuussa ensimmäiselle haastattelukierrokselle pääsevät hakijat. Henkilöiden nimet sekä lisätietoa hakuprosessista julkaistaan tammikuun lopussa. Ensimmäisen haastattelukierroksen jälkeen hallitus valitsee kärkihakijat, joita yliopistokollegio haastattelee 9.3.2023. Rehtorin valinta pyritään tekemään maaliskuun 2023 loppuun mennessä.