Helsingin yliopiston rehtoriksi haki 19 henkilöä

Rehtorin toimikausi on viisi vuotta 1.8.2023–31.7.2028.

Helsingin yliopiston rehtorin tehtävää haki määräaikaan 16.1.2023 mennessä 19 henkilöä.

Hakemuksen jättäneet henkilöt:

Dmitry Gultsev
Sabahudin Hadzialic
Mika Hämäläinen
Maryam Irani
Adam Jagiello-Rusilowski
Camilla Josephson
Jari Matias Kinaret
Sari Lindblom
Hamid Masud
Jukka Tapio Mähönen
Marke Johanna Mäkelä
Kai Nordlund
Kimmo Nuotio
Sami Pihlström
Wayne Plourde
Umasankar Saha
Anira Shakeel
Kalle-Antti Suominen
Anna-Mari Walls

Rehtori vastaa yliopistolain mukaisesti yliopiston tehtävien taloudellisesta, tehokkaasta ja tuloksellisesta hoitamisesta ja edelleen kehittämisestä. Rehtorilta edellytetään muun muassa tohtorintutkintoa, laajaa yliopistomaailman tuntemusta sekä tutkimus- ja koulutuspoliittista näkemystä, eri sidosryhmiin ulottuvaa yhteistyöverkostoa sekä vankkaa johtajakokemusta.

Yliopiston hallitus valitsee rehtorin enintään viiden vuoden määräajaksi 1.8.2023 alkaen. Hallitus valitsee tammikuussa ensimmäiselle haastattelukierrokselle pääsevät hakijat. Henkilöiden nimet sekä lisätietoa hakuprosessista julkaistaan tammikuun lopussa. Ensimmäisen haastattelukierroksen jälkeen hallitus valitsee kärkihakijat, joita yliopistokollegio haastattelee 9.3.2023. Rehtorin valinta pyritään tekemään maaliskuun 2023 loppuun mennessä.