Helsingin yliopiston Pacius-palkinto taidemusiikin nettisivusto Amfionille

TIEDOTE | Helsingin yliopiston vuoden 2015 Pacius-palkinto on myönnetty taidemusiikin nettisivusto Amfionille. Amfion on keskusteleva kansainvälinen musiikkijournalistinen nettijulkaisu, joka pureutuu klassiseen musiikkiin pohdiskelevasti, ajankohtaisesti ja terävästi.

Arvioillaan ja artikkeleillaan Amfion haluaa herättää suoraa keskustelua, avata uusia näkökulmia ja elävöittää musiikkielämää muun muassa tuomalla esiin ilmiöitä ja teoksia, jotka muualla jäisivät varjoon.

Sen koko huomio kiinnittyy itse musiikkiin, musiikin itsensä vuoksi. Sivustolla julkaistaan konserttiarvioita, esseitä, kolumneja, blogeja ja haastatteluja. Amfionin on tarkoitus toimia klassisen musiikinystävien, niin ammattilaisten kuin harrastajienkin, kohtaamispaikkana ja keskustelufoorumina.

Kymmenisen vuotta sitten perustetussa Amfionissa on julkaistu noin 1700 artikkelia, uutista, arviota tai blogia. Sivustolla on noin 4000 kävijää viikossa.

Helsingin yliopisto jakaa vuosittain Pacius-palkinnon henkilölle tai yhteisölle, joka on merkittävällä tavalla edistänyt yliopiston musiikkielämää. Palkinto korostaa luovan säveltaiteen pitkää historiallista perinnettä Helsingin yliopistossa sekä sen elävää harjoitusta nykyisinkin olennaisena osana yliopistoyhteisön omaa musiikkielämää.

Pacius-palkinto perustettiin 1991 yliopiston ensimmäisen musiikinopettajan, Fredrik Paciuksen muistoksi. Pacius aloitti uransa Helsingissä vuonna 1835. Palkinnonsaajaa esittää rehtorille Helsingin yliopiston musiikkiseura HYMS. Palkintosumma on 4000 euroa.

Lisätietoja
Amfionin päätoimittaja Paul Forsell, puhelin 040 5040 967, paatoimittaja@amfion.fi

www.amfion.fi