Helsingin yliopiston avoimen tieteen palkinto jaetaan vuosittain tunnustukseksi merkittävästä avoimen tieteen edistämisestä. Vuoden 2020 palkinnon teemana on oppimisen ja opetuksen avoimuus. Tämä on laaja aihepiiri, johon liittyvät avoimet oppimateriaalit ja oppimisympäristöt, vertaisoppimiseen ja oppijakeskeisyyteen pohjaavat avoimet opetusmenetelmät sekä jatkuvan oppimisen hyödyntäminen.
Palkintoehdotuksia pyydettiin yliopiston yksiköiltä sekä Flamman kautta kaikilta yliopistolaisilta. Palkinnon saajaksi saattoi ehdottaa henkilöä, ryhmää tai hanketta, joka on esimerkillisellä tavalla edistänyt oppimisen ja opetuksen avoimuutta Helsingin yliopistossa. Ehdotuksia saapui runsaasti niin tiedekuntien johdolta, opiskelijoilta kuin yksittäisiltä tutkijoiltakin. Saapuneet ehdotukset arvioi raati, jonka jäseniä olivat vararehtori Paula Eerola, ylikirjastonhoitaja Kimmo Tuominen, johtava tietoasiantuntija Marja Moisio, tutkimuspalveluiden asiantuntija Tiina Käkelä, tietotekniikkapäällikkö Teo Kirkinen, palvelupäällikkö Sari Koski-Kotiranta, digitalisaatiojohtaja Jaakko Kurhila ja yliopistonlehtori Jokke Häsä.
Saapuneiden palkintoehdotusten taso oli erittäin korkea. Ehdotukset kuvasivat hyvin sitä lähtökohtien ja menetelmien moninaisuutta, joilla opetuksen ja oppimisen avoimuutta yliopistossa toteutetaan, sekä sitä, miten laaja käyttäjäkunta voi olla tutkimukseen perustuvilla avoimilla oppimateriaaleilla. Tästä syystä palkintoraati halusi tänä vuonna jakaa Helsingin yliopiston avoimen tieteen palkinnon kahdelle ehdokkaalle, joiden toiminnassa oppimisen ja opetuksen avoimuuden kehittäminen on ollut esimerkillisen laaja-alaista. Palkinnon saavat tutkijatohtori
Palkinnon saajat Laura Riuttanen ja Tietojenkäsittelytieteen osaston edustajana
Tutkijatohtori Laura Riuttanen. Kuva: Veikko Somerpuro
Ilmastonmuutoksen perusteet kaikkien ulottuville
Tutkijatohtori Laura Riuttanen Ilmakehätieteiden keskuksesta (matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta) on rakentanut määrätietoisesti ilmastonmuutoksen ja kestävän kehityksen opetuksen ja oppimisen yhteisöä. Hän on vetänyt kahta hanketta, joissa on tuotettu monialaisesti ilmastonmuutoksen ja kestävän kehityksen opintokonaisuuksia. Molemmissa hankkeissa on käytetty avoimia oppimateriaaleja ja oppimisympäristöjä, sekä hyödynnetty oppijakeskeisyyteen ja vertaisoppimiseen pohjautuvia pedagogisia menetelmiä. MOOC-alustalla (Massive Open Online Course) jaettua
Toinen Riuttasen johtamista hankkeista on
Merkittävä avoimen oppimisen kulttuuri luodaan systemaattisella kehitystyöllä
Tietojenkäsittelytieteen osasto (matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta) on avointen verkkokurssien sekä niiden kehittämisen ja hyödyntämisen kansainvälinen edelläkävijä, jonka tavoitteena on oppimisen ja tiedon demokratisointi. Osaston avointen verkkokurssien valikoima kattaa yli kolmekymmentä kurssia ohjelmoinnin perusteista aina kyberturvallisuuteen ja tekoälyyn. Näistä kursseista tunnetuin on
Tietojenkäsittelytieteen osastolla on tehty myös lukuisia avoimeen opetukseen liittyviä innovaatioita ja kokeiluja. Osastolla on kehitetty oma avoin verkkokurssialusta
Opettajien aktiivinen osallistuminen verkko-opetuksen ja -kurssien kehittämiseen ja sitä tukeva toimintakulttuuri on mahdollistanut osaston avoimen opetuksen laajuuden. Tutkimusvetoinen oppimisanalytiikka on ollut keskeisessä asemassa kurssien pedagogisessa kehittämisessä. Opetusmenetelmät ovat oppijakeskeisiä ja perustuvat pitkälti vertaisoppimiseen. Opiskelijat osallistuvat myös oppimateriaalin kehittämiseen sekä uuden oppisisällön luomiseen.
Pedagogisia innovaatioita ja hyviä käytäntöjä
Palkintoraati halusi nostaa esiin myös seuraavat ansioituneet palkintoehdokkaat:
- Maatalous-metsätieteellisen tiedekunnan opetuksesta vastaavan varadekaanin
työ opiskelijalähtöisten ja yhteisöllisten avoimen opetuksen ja oppimisen toimintamallien kehittämisessä. - Maatalous-metsätieteellisen tiedekunnan lukioyhteistyöhanke
(humanistinen tiedekunta) –verkkokurssi (lääketieteellinen tiedekunta) - Oppimispeli
(humanistinen tiedekunta) työ etiikan verkko-opetuksen kehittämisessä (valtiotieteellinen tiedekunta)