Helsingin yliopistolle oma metroasema

Metro kuljettaa kaupunkilaiset nyt suoraan yliopistolle, kun Kaisaniemen aseman nimi vaihtui Helsingin yliopistoksi. Metroaseman uusi nimikyltti luovutettiin rehtori Jukka Kolalle tänään 20. tammikuuta.

– Huippuyliopisto huippukaupungissa on iso asia myös kansainvälisesti, ja oma metroasema tuo Helsinkiin sitä tunnelmaa, jota monissa Euroopan suurkaupungeissa jo on, Helsingin yliopiston rehtori Jukka Kola kiittelee.

375-vuotisjuhlavuottaan viettävä yliopisto sai oman metroasemansa lahjana Helsingin kaupungilta, jolle yliopisto on tärkeä yhteistyökumppani. Nimenmuutoksella halutaan myös helpottaa keskustakampukselle suunnistavien, kansainvälisten vieraiden kulkemista.

– Yliopistolla on tärkeä merkitys Helsingin vetovoimalle, ja se ansaitsee tulla huomioiduksi myös tällä tavalla, kaupunginjohtaja Jussi Pajunen sanoo.

Metroaseman nimenmuutosta kiittelivät myös opiskelijat – erityisesti Helsingin yliopiston ylioppilaskunta HYY, joka on tehnyt pitkään työtä keskustakampuksen kehittämiseksi.

– Yliopiston mukaan nimetty metroasema tuo hienosti esiin sen, miten merkittävä osa Helsinkiä yliopistoyhteisö on, HYYn hallituksen puheenjohtaja Mari Kyllönen sanoo tiedotteessaan.

Ylioppilaskunta oli paikalla myös tänään keräämässä opiskelijoilta ideoita siitä, miten Helsingissä liikkumista voitaisiin parantaa.

– Nimenmuutos vahvistaa entisestään yliopiston kestävää ja pitkää suhdetta kaupunkiin. Kestävyys on tärkeää myös joukkoliikenteessä, ja siihen haluamme kaupunkilaisia kannustaa, Jukka Kola sanoo.

Vuonna 1995 avattu metroasema on jo saanut opasteikseen uudet nimikyltit, ja myös asemakuulutukset ovat vaihtumassa. Ruotsiksi pysäkin uusi nimi on Helsingfors universitet ja englanniksi University of Helsinki.

375-vuotisjuhlavuoden tapahtumat jatkuvat jo huomenna, kun yliopistolaiset viettävät omia avajaisiaan Kaisa-talon pääkirjastossa. Juhlavuoden tiimoilta käynnistetyn Helsinki Challenge -tiedekilpailun joukkueet puolestaan esiintyvät 28. ja 29. tammikuuta yliopiston päärakennuksen juhlasalissa.

Helsingin yliopisto 375 vuotta

Helsinki Challenge