Helsingin yliopistolle Afrikka-ohjelma ja strateginen kumppanuus Nairobin yliopiston kanssa

Afrikan merkitys kasvaa globaalisti. Myös siksi Helsingin yliopisto julkaisi oman Afrikka-ohjelmansa vuosille 2021-2030 ja aloittaa strategisen kumppanuuden Nairobin yliopiston kanssa.

Globaali toiminta, kestävyys ja vastuullisuus. Teemat korostuvat sekä Helsingin yliopiston vuosien 2021-2030 strategiassa että yliopiston juuri hyväksytyssä Afrikka-ohjelmassa. Uusi ohjelma rakentuu pitkäjänteisten kumppanuuksien luomiselle ja vaalimiselle, opiskelijoiden ja tutkijoiden kansainvälistymisen edistämiselle sekä monitieteisen tutkimuksen hyödyntämiselle.

― Periaatteenamme on ”with Africa”. Uskomme, että meillä on yhteistyöhön sekä paljon annettavaa että saatavaa. Tahdomme tehdä töitä maailman parhaaksi kestävällä tavalla, kertoo vararehtori Hanna Snellman.

Ensimmäinen strateginen kumppanuus afrikkalaisen yliopiston kanssa käynnistyy alkuvuodesta 2021. Yhteistyö Nairobin yliopiston kanssa tulee keskittymään erityisesti terveyden ja ruokaturvan edistämiseen sekä opettajankoulutuksen kehittämiseen.

Monitieteinen tutkimus antaa erinomaisen pohjan yhteistyölle

Helsingin yliopistossa tehdään Afrikkaan liittyvää tutkimusta ja opetusta hyvin monipuolisesti. Niin zoonoosivirustutkimus, maatalouden ja metsien tutkimus, biodiversiteettitutkimus kuin afrikkalaisten yhteiskuntien, kulttuurien ja kielten tutkimus antavat yhteistyölle erinomaisen pohjan.

― Monitieteisen yliopistomme ehdoton etu on yliopistolaisten häkellyttävän monipuolinen asiantuntemus. Uusi Afrikka-ohjelma edistää eri alojen asiantuntijoiden kohtaamista ja uuden poikkitieteellisen osaamisen syntymistä, Snellman sanoo.

Eri alojen Afrikka-tutkijat ovat olleet tiiviisti mukana myös rakentamassa yliopiston Afrikka-ohjelmaa. Helsingin yliopiston Afrikka-tutkijoihin voi tutustua täällä.

Kansainvälisiä kohtaamisia Suomen ja Afrikan välille

Yliopiston tavoitteena on rakentaa tutkimusyhteistyön pohjalta myös uutta koulutusyhteistyötä, yritysyhteistyötä ja koulutusvientiä. Niin ikään tavoitteena on lisätä opiskelija- ja tutkijaliikkuvuutta sekä kansainvälisiä kohtaamisia Suomen ja Afrikan välillä.

Yksi konkreettinen avaus yhteisen kansainvälisen kapasiteetin rakentamiseksi on Helsingin yliopiston ja Nairobin yliopiston yhteinen One Health Early Career Champions -ohjelma. Siinä eri tieteenalojen nuorten tutkijoiden uravalmiuksia edistetään kansainvälisen mentoroinnin keinoin. Mentoreita ja mentoroitavia tullaan hakemaan kuluvana syksynä sekä Helsingin että Nairobin yliopistosta.

Lisätietoja:

Vararehtori Hanna Snellman