Helsingin yliopistolle 10,5 miljoonaa euroa profiilin vahvistamiseen

Helsingin yliopisto sai viidesosan yliopistojen profiloitumiseen tarkoitetusta rahoituksesta.

Suomen Akatemia on myöntänyt Helsingin yliopistolle lähes 10,5 miljoonaa euroa strategian mukaiseen profiloitumiseen. Yliopisto suuntaa rahoituksen viidelle hankkeelle, jotka keskittyvät digitaalisiin ihmistieteisiin, oppimiseen digitaalisessa maailmassa, monitieteiseen Venäjä-tutkimukseen, globaaliin oikeustieteeseen sekä käyttäytymistieteellisesti suuntautuneisiin elämäntieteisiin.

– Helsingin yliopiston profiloitumishankkeet on suunniteltu tukemaan toisiaan. Hankkeiden välillä on paljon yhteistyötä ja suunnitteilla on esimerkiksi yhteisten ja suunnitteilla on esimerkiksi yhteisten tenure track -tehtävien perustamista, kertoo tutkimusrahoituksen päällikkö Floora Ruokonen.

Helsingin yliopisto sai viidesosan profiloitumiseen varatusta 50 miljoonan euron rahoituksesta. Nyt toista kertaa jaettua profiloitumisrahaa hakivat Suomen Akatemialta kaikki 14 yliopistoa, joista 12:lle rahoitus myönnettiin. Tavoitteena on tukea ja nopeuttaa yliopistojen strategioiden mukaista profiloitumista ja kehittää edellytyksiä parantaa tutkimuksen laatua.

Ensimmäisessä profiloitumishaussa vuonna 2015 Helsingin yliopistolle myönnettiin yhdeksän miljoonaa euroa erityisesti elämäntieteiden alalle.

Valtio käyttää näillä näkymin yliopistojen profilointiin vuosittain 50 miljoonaa euroa vuoteen 2019 saakka. Raha on irrotettu aikaisemmasta yliopistojen perusrahoituksesta.

Helsingin yliopisto valitsi viime vuonna strategisiksi tutkimusalueikseen vuosille 2017–2020 elämäntieteet, ihmismieli muuttuvassa maailmassa sekä aineen rakenne ja materiaali.

Helsingin yliopiston suuntaa profiloitumiseen tarkoitetun rahoituksen seuraaville hankkeille: Helsinki Centre for Digital Humanities (HELDIG), Learning in the Digital World (LEAD), Interdisciplinary Russian Studies (INTERRUS), Global LAW (GLAW) sekä Behavioural Life Science (BLS).

Suomen Akatemian tiedote 18.3.2016