Helsingin yliopisto sijalla 90 kansainvälisessä THE-yliopistovertailussa

Tutkijoiden siteeraukset ja opetus nostivat Helsingin yliopiston pykälää ylemmäs Times Higher Education -yliopistovertailussa.

Helsingin yliopisto nousi viime vuodesta yhden sijoituksen kansainvälisessä Times Higher Education (THE) -yliopistovertailussa, jossa se listattiin tänä vuonna sijalle 90. THE-ranking painottaa tasa-arvoisesti opetusta, tutkimusta ja sitaatioita eli tutkijoiden toistensa töihin tekemiä viittauksia. Lisäksi se ottaa huomioon yhteydet elinkeinoelämään sekä kansainvälisyyden.

Viime vuodesta Helsingin yliopisto on petrannut vertailussa erityisesti tutkijoiden sitaatioiden sekä opetuksen osalta.

– Helsingin yliopiston tutkijoiden saamat kansainväliset viittaukset osoittavat sen, että meillä tehdään laadukasta ja luotettavaa tutkimusta. Myös opetuksen jatkuva kehittäminen näkyy vertailussa. Toivon, että koulutusuudistuksemme vahvistaa edelleen opetuksen laatua yliopistossa, toteaa rehtori Jukka Kola

Helsingin yliopiston lisäksi myös kolme muuta suomalaisyliopistoa kohensi sijoitustaan viime vuodesta: Aalto-yliopisto nousi sijalle 190, Tampereen yliopisto sijoille 201-250 ja Itä-Suomen yliopisto sijoille 301-350. Pohjoismaisista yliopistoista Helsingin yliopisto on listalla kolmantena. Edellä on kaksi ruotsalaisyliopistoa, lääketieteeseen erikoistunut Karolinska Institutet (38.) ja Uppsalan yliopisto (86.).

Vertailun kärkeen nousivat tänä vuonna brittiyliopistot Oxford (1.) ja Cambridge (2.). Aasian yliopistot ovat nousussa, nyt 30 parhaan joukkoon mahtui kolme aasialaista yliopistoa. Helsingin yliopiston strateginen kumppani Pekingin yliopisto ylsi THE-rankingissa sijalle 27.

Helsingin yliopiston asema maailman sadan parhaan tutkimusyliopiston joukossa on vakaa. Elokuussa julkaistussa Shanghain yliopistovertailussa Helsingin yliopisto ylsi jo toista vuotta peräkkäin sijalle 56.

Lue lisää yliopistovertailuista eli rankingeista

Siteeratuimpia tutkijoita Helsingin yliopistossa