Helsingin yliopisto pohjoismaiden kolmas NTU-yliopistovertailussa

Helsingin yliopisto saavutti sijan 71 kansainvälisessä National Taiwan University -rankingissa. Viime vuonna yliopisto oli sijalla 69. Pohjoismaista edellä olivat vain Kööpenhaminan yliopisto ja Karoliininen instituutti kuten edellisenäkin vuonna.

Suomalaisista yliopistoista seuraavaksi parhaat olivat Turun yliopisto sijalla 304 ja Aalto-yliopisto sijalla 332.

Helsingin yliopiston tieteenalakohtaiset (Field) sijoitukset olivat:  Agriculture 28, Life Sciences 70, Natural Sciences 83, Clinical Medicine 84 ja Social Sciences 121. Humanistiset alat eivät ole mukana tässä rankingissa.

Tieteenalojen vertailussa on huomattava, että NTU käyttää omaa tieteenalaluokitteluaan, joka perustuu Web of Science -tietokannassa käytettyyn artikkelien luokitteluun. Tämä luokittelu ei suoraan vastaa Helsingin yliopiston tiedekuntien aloja tai tieteenalajakoa. Eri tieteenalojen saamia rankisijoituksia on myös varottava vertailemasta suoraan keskenään, sillä eri aloilla on eri määrä yliopistoja ja yliopistojen välinen kilpailutilanne on erilainen.

NTU-ranking perustuu pelkästään julkaisu- ja sitaatiotietoihin. Bibliometrisiä indikaattoreita on yhteensä kahdeksan, joista osa lasketaan pitkältä (viimeiset 11 vuotta) ja osa lyhyeltä aikaväliltä (kaksi viimeistä vuotta).

Vaikka yliopiston kokonaissijoitus hieman heikentyi, parantuivat tärkeistä nykytilannetta kuvaavista lyhyen aikavälin indikaattoreista viittausindeksi ja samanaikaisesti julkaisujen määrää sekä merkittävyyttä mittaava h-indeksi. Lyhyen aikavälin indikaattoreista laski julkaisujen määrä viitatuimmissa lehdissä.

Neljän keskeisen yliopistovertailun vuoden 2016 tulokset on nyt julkaistu.

Helsingin yliopiston sijoitukset:
Shanghai 56.
QS 91.
Times Higher Education (THE) 91.
NTU 71.

Vertailujen keskiarvo on 77, sama kuin viime vuonna.

– Tämän vuoden viimeinen merkittävä ranking vahvisti jälleen Helsingin yliopiston vahvan aseman maailman sadan parhaan yliopiston joukossa. Tästä jälleen kerran iso kiitos koko henkilökunnallemme. Kukin tekee korkealaatuista työtä omalla sarallaan yksilöinä ja entistä enemmän myös yhdessä, sanoo Helsingin yliopiston rehtori Jukka Kola.