Helsingin yliopisto on maailman 57. paras Shanghain yliopistovertailussa

Helsingin yliopisto on ainoa suomalainen sadan parhaan joukossa. Pohjoismaisista yliopistoista se on kolmanneksi paras.

Helsingin yliopisto on sijalla 57 kansainvälisessä Shanghain yliopistovertailussa. Kahtena edellisenä vuonna Helsingin yliopiston sijoitus on ollut 56. Shanghai-ranking eli Arwu listaa tänä vuonna tuhat maailman parasta yliopistoa.

Pohjoismaista yliopistoista Helsingin yliopisto on edelleen kolmanneksi paras, ja sen edellä ovat Kööpenhaminan yliopisto (sijalla 29) ja Karoliininen instituutti Ruotsista (sijalla 44). Eurooppalaisista yliopistoista Helsingin yliopisto arvioitiin 18. parhaaksi.

Vertailun ykkössijalla on 16:tta vuotta peräkkäin Harvardin yliopisto. Kahdenkymmenen parhaan joukossa on 16 yhdysvaltalais- ja kolme brittiyliopistoa sekä EHT Zürich Sveitsistä. Ruotsalaiset yliopistot menestyvät pohjoismaisista yliopistoista keskimäärin parhaiten. Esimerkiksi kahdensadan parhaan joukossa on viisi ruotsalaista, kolme tanskalaista sekä yksi suomalainen ja norjalainen yliopisto.

Helsingin yliopiston jälkeen seuraavaksi parhaat ovat Aalto-yliopisto ja Turun yliopisto, jotka molemmat sijoittuivat luokkaan 301–400. Kaikkiaan tuhannen yliopiston listalla on kahdeksan suomalaista yliopistoa.

Vertailun osatekijöistä Helsingin yliopiston sijoitus heikkeni julkaisujen määrää kuvaavassa mittarissa mutta nousi tutkimuksen laatua kuvaavissa indikaattoreissa, kuten eniten siteerattujen tutkijoiden indeksissä sekä Nature- ja Science -lehdissä julkaistujen artikkelien määrissä.

Maailmassa on laskutavasta riippuen 17 000–23 000 yliopistoa. Shanghain yliopistovertailu on vanhin ja yksi tunnetuimmista kansainvälisistä yliopistovertailuista. Eri yliopistovertailut painottavat hieman eri asioita. Niissä arvioidaan korkeakoulujen tutkimuksen määrää ja vaikuttavuutta, opetuksen laatua, yliopistojen mainetta tutkijoiden ja työnantajien keskuudessa sekä kansainvälisyyttä.