Helsingin yliopisto näkyi laajasti ja pitkälle
Oman osaston lisäksi yliopistolaiset esittäytyivät Slushissa laajalla rintamalla. Torstaina 12. marraskuuta Messukeskuksessa kisattiin ensimmäistä kertaa järjestetyssä, tiedeinnovaatioita esittelevässä
Kisan voitti Helsingin yliopistossa solubiologina työskentelevän Virpi Muhosen
COPLAn innovaatio keskittyy rustovaurioiden varhaiseen korjaamiseen sekä ihmisillä että eläimillä. Sen tavoitteena on estää COPLA-istutteen avulla nivelvaurioiden syntyminen ja poistaa tekonivelleikkausten tarve – ensimmäisessä vaiheessa tutkijat keskittyvät eläinten nivelien korjaamiseen.
Laadukas tutkimus on tie innovaatioihin
Keskiviikkona 11. marraskuuta Helsingin yliopiston osastolla keskusteltiin muun muassa siitä, miten yliopistoissa syntyneitä innovaatioita voitaisiin hyödyntää suomalaisissa perheyrityksissä. Aiheesta keskustelivat
– Yliopistojen monipuolisesta osaamisesta on valtavasti hyötyä yritysmaailmalle, kun ratkaisemme isoja ongelmia ja tartumme esimerkiksi digitalisaation tuomiin mahdollisuuksiin. Globaali murros monella alalla samaan aikaan vaikuttaa paljon sekä yrityksiin että tieteen tekemiseen. Molempien on muututtava, Leena Mörttinen sanoi.
Samalla Mörttinen kuitenkin huomautti, että Suomessa lähdetään liikkeelle usein teknologia edellä – silloinkin, kun ratkaisuja pitäisi miettiä enemmän asiakkaan tarpeiden kautta. Mörttinen patisti myös yliopistoa ja yritysmaailmaa tutustumaan toistensa osaamiseen nykyistä paremmin.
Asiaa painotti myös Jukka Kola, jonka mukaan yliopistomaailma on kuitenkin avautunut viime vuosina paljon elinkeinoelämään päin. Helsingin yliopistossa on monia tutkijoita, jotka ovat innostuneita tekemään asioita, joista elinkeinoelämä hyötyy ja jotka parantavat koko yhteiskunnan hyvinvointia.
– Todellisia innovaatioita syntyy, kun yliopistossa tehdään laadukasta monitieteistä tutkimusta. Sen edellytyksistä on kuitenkin huolehdittava kunnolla, jotta olisi mahdollista, että tutkimuksesta kumpuaisi myös kaupallistamismahdollisuuksia. Meidän pitää kasvattaa yliopistossa sukupolvia, jotka näkevät myös yrittäjyyden yhtenä uravaihtoehtona, Kola sanoo.
Kiinnostuksesta, keskusteluista ja kontakteista huolmatta ison messuosaston rakentaminen ja pyörittäminen on iso ponnistus. Kannattiko Slushiin osallistua, yliopiston tutkimustulosten kaupallistamisesta vastaavan
– Ehdottomasti kannatti. Etsimme 15 uudelle innovaatiolle sijoittajia ja yrittäjiä, ja Slushissa tavoittaa juuri näitä ihmisiä. Ilman heitä lupaavinkaan innovaatio ei muutu menestyväksi yritykseksi. On myös tärkeää vahvistaa Helsingin yliopiston mainetta yliopistona, jossa syntyy paljon innovaatioita, joita sekä halutaan että osataan kaupallistaa.