Helsingin yliopisto edelleen Pohjoismaiden paras monialainen yliopisto

Helsingin yliopisto säilytti asemansa parhaana monialaisena yliopistona Pohjoismaissa Times Higher Education -yliopistovertailussa. Edellä on vain lääketieteeseen erikoistunut Karoliininen instituutti.

Helsingin yliopisto on Times Higher Education (THE) -yliopistovertailussa nyt sijalla 91. Pudotusta viime vuodesta oli 15 sijaa. Myös muiden edellisenä vuonna sadan parhaan yliopiston joukossa olleiden pohjoismaisten yliopistojen sijoitus laski. Aasialaisten yliopistojen nousu vertailussa jatkui. Esimerkiksi Pekingin yliopisto nousi 13 sijaa ja on jo sijalla 29. Maailmanlaajuisen vertailun kärjessä on nyt brittiläinen Oxfordin yliopisto.

Helsingin yliopiston sijoituksen putoamiseen vaikuttivat eniten pisteiden heikkeneminen mainetutkimuksessa ja suhteellisen aseman putoaminen rahoituksessa. Tutkijoille lähetettyyn kyselyyn perustuva maine on yksi vertailun osaindikaattoreista. Sen tulokset julkaistiin jo viime keväänä.

Pohjoismaista vain kaksi yliopistoa, Karoliininen instituutti ja Lundin yliopisto, ovat yhä sadan parhaan joukossa vertailun maineosiossa. Mainetekijän yhteispaino vertailussa on 33 prosenttia, ja subjektiivisen luonteen vuoksi sen tulokset heilahtelevat vuosittain.

– Erityisen ilahduttavaa on, että vertailun tärkeässä osatekijässä, julkaisujen sitaatioindeksissä, Helsingin yliopiston sijoitus parani edelliseen vuoteen verrattuna. Tämä näyttää tutkijoidemme julkaisujen kovan tason, toteaa Helsingin yliopiston rehtori Jukka Kola.

Helsingin yliopiston asema maailman sadan parhaan tutkimusyliopiston joukossa on vakaa. Syyskuussa julkaistussa QS-vertailussa se nousi sijalle 91 ja elokuussa julkaistussa Shanghain yliopistovertailussa sijalle 56.