ERC-rahoitus kuin olympiamitali

Euroopan tutkimusneuvoston tuore varapresidentti Mart Saarma herättelee uusi aloja kuten humanisteja hyödyntämään EU:n keskeisimpiä tutkimusrahoja.

Professori Mart Saarma Helsingin yliopiston Biotekniikan instituutista on vuoden alusta koordinoinut bio- ja lääketieteitä koskevaa huippututkimusta Euroopan tutkimusneuvostossa (ERC). Hän nousi ERC:n toimintaa ohjaavan tiedeneuvoston 22 jäsenen joukosta yksimielisellä päätöksellä varapresidenttien kolmikkoon.

Eurooppalaista huippututkimusta tukeva ERC jakaa rahoituksensa mittavina apurahoina, jotka on jaoteltu kolmeen ryhmään tutkijan kokemuksen ja saavutusten mukaan. Saarma vertaa ERC-rahoituksen saanutta tutkijaa merkitykseltään olympialaisten kultamitalistiin.

– Parhaat eurooppalaiset tutkijat hakeutuvat jatkossa töihin ERC-luokituksessa parhaimmin sijoittuneisiin yliopistoihin.

Keskittyminen kultaa

Helsingin yliopisto ja erityisesti bio- ja lääketieteet ovat olleet vahvasti edustettuina ERC-rahoitusta jaettaessa.

– Valitettavasti suuntaus näyttäisi kuitenkin olevan laskeva. Meillä on unohdettu tukea huippututkimusta riittävästi, Saarma arvioi.

– Ei kannattaisi hajottaa voimavaroja kaikkeen maan ja taivaan välillä, vaan keskittyä sellaiseen tutkimukseen, joka tehdään erittäin hyvin.

"Ei kannata lannistua! Hyvät tutkijat löydetään aina."

Tuore varapresidentti korostaa, että hänen tehtävänsä ERC:ssä on kuitenkin edistää nimenomaan eurooppalaista huippututkimusta — ei pitää Helsingin yliopiston tai Suomen puolia.

Keksinnöt ihmisille sosiaalitieteiden avulla

ERC:n mahdollisuudet pitäisi hyödyntää niissäkin yliopiston yksiköissä, joissa ei ole tähän asti juuri panostettu rahoituksen hakemiseen, Saarma toivoo. Hän rohkaisee erityisesti humanisteja perehtymään ERC:n mahdollisuuksiin.

– Ja jos rahoitusta ei tule heti tai vielä seuraavallakaan kerralla, ei kannata lannistua. Hyvät tutkijat löydetään aina.

– Tieteiden välinen yhteistyö on lähellä sydäntäni. Vaikka alanani ovatkin bio- ja lääketieteet, esimerkiksi sosiaalitieteet tarjoavat tärkeän väylän, jonka kautta meidän keksintöjämme voidaan laajalti tuoda ihmiskunnan hyväksi.

Viimeisimmistä Helsingin yliopistoon varmistuneista ERC-rahoituksista yksi myönnettiin humanistisen alan tutkijalle, tutkijakollegiumissa työskennelleelle Filipe Silvalle, jonka seuaava pesti on keskiajan filosofian tutkijana humanistisessa tiedekunnassa. Saman kierroksen haussa onnistuivat myös hiukkastutkija Mikael Ehn ja perhostutkija Marjo Saastamoinen.

Filosofi Filipe Silvan nimen kirjoitusasu korjattu 5.3. kello 13.20.