Apteekkikompensaation poisto vaarantaa huippututkimuksen

Eduskunnan sivistysvaliokunta on tänään mietinnössään hyväksynyt hallituksen esityksen, jolla Helsingin ja Itä-Suomen yliopistojen apteekkikompensaatio poistetaan yliopistolaista.

Apteekkikompensaation poisto leikkaa Helsingin ylipiston perusrahoituksesta noin 30 miljoonaa euroa jo vuonna 2016. Kokonaisuudessaan säästötarve on ensi vuonna 54 miljoonaa euroa.

Apteekkikompensaation poisto kaksinkertaistaa Helsingin yliopiston leikkaukset muihin korkeakouluihin verrattuna. Itä-Suomen yliopistolta leikkaus vie miljoonan.

Helsingin yliopiston rehtori Jukka Kola on erittäin pettynyt päätökseen.

– Jos olisimme Suomen paras vientivetoinen yritys, katkaistaisiinko siipemme? Nyt vaarannetaan Suomen ja koko maailman etu. Tutkijamme etsivät päivittäin ratkaisuja muun muassa syövän hoitoon yhdessä maailman muiden huippututkijoiden kanssa. Tämäkö halutaan lopettaa? Kola kysyy.

Helsingin yliopisto on kansainvälisissä vertailuissa ainoa suomalainen yliopisto maailman 100 parhaan joukossa.

– On väärin, että yhteen yliopistoon kohdistetaan erillinen ja tarkoituksellinen leikkaus, joka heikentää voimakkaasti sen toimintaedellytyksiä. Tämän tason erityisleikkaukselle tulisi aina voida esittää jokin asiallinen perustelu, Kola sanoo.

Apteekkikompensaatio vastaa 500 henkilötyövuotta

Perustuslakivaliokunta piti viime viikolla antamassaan lausunnossa Helsingin yliopistoon kohdistuvia leikkauksia niin merkittävinä, että leikkaus pitäisi toteuttaa porrastettuna. Sivistysvaliokunta ei tue lain voimaantulon porrastusta, mutta edellyttää, että vuoden 2017 budjettivalmistelussa hallitus ja opetusministeriö harkitsevat yliopistojen tulonmenetysten korvaamista.

Tämä tekee yliopiston lähivuosien talouden suunnittelusta haastavaa. Koska apteekkikompensaatio on tähän asti maksettu jälkikäteen, yliopisto ei voi edes vuoden 2016 budjetin osalta olla varma siitä, saako se tulonmenetyksestä johtuvaa korvausta.

Yliopistolaisten katseet kääntyvät nyt tilanteen ratkaisemiseksi opetusministeri Sanni Grahn-Laasosen sekä pääministeri Juha Sipilän suuntaan.

Helsingin yliopistoon kohdistuvat yhteensä 106 miljoonan euron leikkaukset Sipilän hallituskauden loppupuolella. Tämä on 20 % yliopiston perusrahoituksesta.

Helsingin yliopiston yhteistoimintaneuvottelut päättyivät marraskuun lopussa. Työnantajan selvitys eli päätökset toimenpiteistä annetaan tammikuun 2016 loppupuolella. Yhteistoimintaneuvottelut voivat johtaa enintään 1 200 henkilön irtisanomisiin. Apteekkikompensaation määrä 30 miljoonaa vastaa noin 500 henkilötyövuotta.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt

Tiedottaja Kati Salmivaara