Akateemista vapautta – Mutta miksi ja miten? Tiedekulma Live Stream 2.11. klo 13

Akateeminen vapaus on Helsingin yliopistolle tärkeä toimintaa ohjaava periaate, onhan vapaus myös yksi yliopiston arvoista. Mutta mitä akateeminen vapaus lopulta tarkoittaa ja merkitsee? Mitä oikeuksia ja toisaalta velvollisuuksia se tuo yliopistolaisille? Entä miksi akateemisesta vapaudesta on erityisen tärkeä puhua 2020-luvun yhteiskunnassa?

Ter­ve­tu­loa 2.11.2020 klo 13 Tie­de­kul­man strii­min ää­rel­le!

Akateemisesta vapaudesta keskustelua alustaa professori Esa Väliverronen (valtiotieteellinen tiedekunta).

Keskustelua jatkavat paneelissa kanslerin Akateeminen vapaus -työryhmän työhön osallistuneet professori Päivi Korpisaari (oikeustieteellinen tiedekunta), yliopistonlehtori Simo Kyllönen (Kestävyystieteen insituutti HELSUS) ja opiskelija Riku-Petteri Kyllönen (matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta). Panelistiksi saapuu myös työelämäprofessori Anneli Pauli (Ilmakehätieteiden keskus INAR).

Tilaisuuden vetää Anu Partanen ja sen avaa Helsingin yliopiston kansleri Kaarle Hämeri.

Seuraa striimiä Tiedekulman verkkosivuilta, jonne pääset tämän linkin kautta.

Toivomme, että yliopistoyhteisö ja yliopiston ystävät osallistuvat aktiivisesti keskusteluun

Keskusteluun voi osallistua lähettämällä kysymyksen tai kommentin Tiedekulman WhatsApp -numeroon 050 3119811 tilaisuuden aikana.

Toivomme myös aktiivista keskustelua sosiaalisen median puolella! Tunnisteet ovat #AkateeminenVapaus ja #WeAreHelsinkiUni

Vapaus on yksi neljästä Helsingin yliopiston uuden, vuosien 2021-2030 strategian yhteydessä päivitetyistä arvoista. Tutustu muihin yliopiston arvoihin täältä ja yliopiston uuteen strategiaan täältä.

Mikä akateemisen vapauden työryhmä?

Helsingin yliopiston kansleri Kaarle Hämerin kokoonkutsuma työryhmä tarkastelee akateemisen vapauden tilaa Helsingin yliopistossa. Työryhmä on työstänyt aiheesta pohjamuistion, minkä jälkeen teemasta käydään laajemmin keskustelua yliopistoyhteisössä. Tavoitteena on määritellä, mitä akateeminen vapaus tarkoittaa Helsingin yliopistolle sekä luoda ehdotuksia siitä, miten yliopisto voi parhaalla tavalla edistää yliopistolaisten ilmaisunvapautta ja tutkimuspohjaisen tiedon leviämistä.

Työryhmän työhön ovat osallistuneet kanslerin lisäksi professori Päivi Korpisaari (oikeustieteellinen tiedekunta), professori Elina Vuola (teologinen tiedekunta), professori Raimo Tuominen (farmasian tiedekunta), yliopistonlehtori Simo Kyllönen (humanistinen tiedekunta), tutkimuskoordinaattori Anna Lintunen (INAR), viestintäjohtaja Taina Kyllönen, asiantuntija Maija Urponen sekä opiskelijat Aleksi Rytkönen ja Riku-Petteri Kyllönen.