60 ERC-rahoituksen raja rikki Helsingin yliopistossa

Euroopan tutkimusneuvosto (ERC) on myöntänyt viidelle Helsingin yliopiston tutkijalle rahoituksen. Kaikkiaan Helsingin yliopisto on saanut rahoituksen 60 ERC-hankkeelle.

Helsingin yliopisto on menestynyt hyvin Euroopan tutkimusneuvoston (ERC) rahoitushauissa, ja tänä vuonna meni rikki 60 rahoitetun hankkeen raja. Helsingin yliopiston hankkeet ovat keränneet ERC-rahoitusta yli 100 miljoonan euron edestä.

EU:n Horisontti 2020 -rahoitusohjelman puoliväliarvioinnissa Helsingin yliopisto oli ERC-rahoituksissa 16. parhaiten menestynyt yliopisto. Pohjoismaisista yliopistoista ainoastaan Kööpenhamina on saanut ERC-rahoitusta Helsingin yliopistoa enemmän.

Euroopan tutkimusneuvosto rahoittaa korkeatasoista perustutkimusta kaikilla tieteenaloilla. ERC-rahoitus on hyvin kilpailtua, sillä siitä kisaavat Euroopan vahvimmat tutkijat. Keskimäärin 11 prosenttia hakeneista saa rahoituksen. Helsingin yliopisto on saanut rahoitusta muun muassa ilmakehätutkimukseen, elämätieteisiin, yhteiskuntatieteisiin sekä humanistiseen tutkimukseen.

– Rahoituksen jakautuminen monille eri tutkimusaloille osoittaa, että Helsingin yliopistossa tehdään huippututkimusta laajalla rintamalla. Tutkijamme ovat tehneet loistavaa työtä ja ERC-rahoitus mahdollistaa tämän tutkimuksen nostamisen vieläkin korkeammalle tasolle, tutkimuksesta vastaava vararehtori Jouko Väänänen sanoo.

Euroopan tutkimusneuvoston rahoitusta jaetaan kolmelle ryhmälle: lupaaville tutkijoille eli 2–7 vuotta tohtorin tutkinnon jälkeen tutkineille, 7–12 vuotta tutkimusta tehneille sekä edistyneille alansa huipputekijöille. Lisäksi ERC-rahoituksen saaneet voivat hakea erillistä rahoitusta tutkimuksensa innovaatiopotentiaalin tunnistamiseen ja kaupalliseen hyödyntämiseen. Helsingin yliopisto on saanut ERC-rahoitusta kaikissa näissä kategorioissa, ja muutama yliopiston tutkija on saanut useamman rahoituksen.

Viidelle tutkijalle ERC-rahoitus

Kilpailtu Euroopan tutkimusneuvoston (ERC) Consolidator Grant -rahoitus myönnettiin marraskuun lopussa viidelle Helsingin yliopiston tutkijalle. Rahoituksen saivat Pipsa Saharinen lääketieteellisestä tiedekunnasta, Tuomas Tahko humanistisesta tiedekunnasta, Jörg Tiedemann humanistisesta tiedekunnasta, Kaius Tuori valtiotieteellisestä tiedekunnasta sekä Sara Wickström Helsinki Institute of Life Science HiLIFE:sta ja lääketieteellisestä tiedekunnasta.

Nyt rahoituksen saaneet on esitelty tarkemmin yliopiston verkkosivujen uutisessa.

Eu­roo­pan tut­ki­mus­neu­vos­ton ra­hoit­ta­ma tut­ki­mus Helsingin yliopistossa