27 miljoonaa vuodessa: tiedejulkaisujen tilausmaksuista kiistellään

Yliopistot ja tutkimuslaitokset ottivat Elsevierin kanssa neuvotteluihin aikalisän. Samalla Tiedon hinta -vetoomuksen on allekirjoittanut lähes kolmetuhatta
suomalaista tieteentekijää.

Suurilta kansainvälisiltä tiedekustantajilta tulee suomalaisille yliopistoille ja muille tutkimusorganisaatioille vuosi vuodelta suurempi lasku. Vuonna 2015 kustannukset olivat jo 27 miljoonaa euroa, ja summa on noussut enimmillään yli 10 prosentilla vuodessa. Yksi tiedekustantamisen jättiläisistä on Elsevier. Se julkaisee yli kahta tuhatta tiedejournaalia, kuten The Lancet ja Cell.

Neuvottelut hinnoista ja ehdoista Elsevierin kanssa käyvät kuumina. Suomalaisten tutkimusorganisaatioiden ja Elsevierin välisen sopimuksen piti päättyä vuoden vaihteessa, mutta sitä jatketaan tämän vuoden puolelle.

Neuvotteluissa halutaan pitää hintojen kasvu kohtuullisena ja lisätä tutkimustiedon avointa saatavuutta. Kustantaja puolestaan on ollut haluton lisäämään avointa julkaisemista ilman tuntuvia lisämaksuja.

— Maksamme tällä hetkellä sekä Elsevierin lehtien tilauspaketeista että merkittävän summan jokaisesta open access -julkaisusta, sanoo neuvotteluja vetävä Helsingin yliopiston tutkimuksesta vastaava vararehtori, professori Keijo Hämäläinen.

Jos tavoitteisiin ei päästä, yliopistojen Elsevier-tilaukset loppuvat vuoden loppuun mennessä. Suomalaisen tutkimuskentän yhteiset tavoitteet ovat tärkeitä siksikin, että Helsingin yliopisto pyrkii vuoteen 2025 mennessä lisäämään avoimia julkaisuita 40 prosentilla. Julkisin varoin tuotettua tutkimustietoa halutaan yhä enemmän kaikkien luettavaksi.

Suomi ei ole ongelman kanssa yksin. Tilaukset katkesivat vuoden alussa 60 saksalaiselta tutkimusorganisaatiolta, kun neuvottelut Elsevierin kanssa eivät tuottaneet tulosta. Samalla kansainvälinen paine kestämättömiä hintoja vastaan ja avoimuuden puolesta kasvaa. Hämäläisen mukaan eurooppalaisilla tutkimusorganisaatioilla on hyvin yhtenäinen rintama.

Painetta suotuisalle neuvottelutulokselle panee myös tutkijayhteisön tyytymättömyys. Tiedon hinta -vetoomuksen on allekirjoittanut verkossa lähes kolmetuhatta suomalaista tieteentekijää, mukana aimo joukko ansioituneita tieteentekijöitä akatemiaprofessoreista dekaaneihin. Vetoomuksen allekirjoittajat ovat valmiita tarpeen vaatiessa pidättäytymään vertaisarviointi- ja toimitustehtävistä niiden julkaisijoiden lehdissä, joiden kanssa kohtuullisiin neuvottelutuloksiin ei päästä.

— Tiedän tutkijoita, jotka jo nyt kieltäytyvät referoimasta artikkeleita Elsevierin lehtiin, koska kustantaja ei kuuntele tutkijayhteisön tarpeita. Kyllä nämä vetoomukset luetaan tarkkaan, sanoo Hämäläinen, Tiedon hinta -vetoomuksen ensimmäinen allekirjoittaja.

Teksti on julkaistu Yliopisto-lehden numerossa Y/01/16.

Yliopisto-lehti on kaikille tarkoitettu, monipuolinen tiedelehti Helsingin yliopistosta.
Tilaa ja rakastu tieteeseen.