Yliopiston hallituksen puheenjohtaja Tarja Halonen: ”Muutetaan sympatia ja kiinnostus konkreettiseksi tueksi"

Yliopiston hallitus painottaa tieteen ja koulutuksen tärkeyttä kevään vaaleissa. Kannanotto hallituskaudelle 2019-2023 löytyy #Siksitiede-kampanjan verkkosivuilta.

Meillä on menossa tietotalkoot. Ikävät kokemukset opetukseen ja tutkimukseen kohdistetuista budjettileikkauksista saivat meidät Helsingin yliopiston hallituksessa pohtimaan erilaisia keinoja tällaisen menon pysäyttämiseksi.

Kerroimme eri tahoille halustamme tehdä hyvää tutkimusta ja siihen perustuvaa opetusta. Puhuimme asian tärkeydestä nopeasti muuttuvassa globalisoituvassa yhteiskunnassa. Kannanottomme hallituskaudelle 2019–2023 löytyy yliopiston #Siksitiede-kampanjan verkkosivuilta.

Yhdessä muiden yliopistojen ja korkeakoulujen hallitusten puheenjohtajien kanssa olen tehnyt työtä, jotta saisimme sanoman tutkimuksen ja opetuksen tärkeydestä leviämään valtakunnalliseksi kevään vaalien alla.

Yliopiston tapahtumatila Tiedekulmassa on järjestetty suosittuja #Siksitiede-keskusteluja. Tarkoituksena on tarjota myös kumppanuutta poliittisille puolueille. Ei niin, että heidän pitäisi hyväksyä meidän mantramme, vaan että ehdotuksemme tuntuisivat sellaisilta, että ne kannattaisi ottaa omaksi. Ehkä käy kuin buffet-pöydässä: yhdelle kelpaa yksi, toiselle maistuu toinen. Mutta ei hätää, eri osatekijöistä voi saada ainekset hyvään politiikkaan.

Meillä on aihetta tiivistää yhteistyötä entisten opiskelijoittemme kanssa. Vaikka lähtee yliopistosta, yliopisto ei lähde meistä, sanotaan. Kiinnostus koulutus- ja tiedepolitiikkaan oli vahvasti esillä myös Helsingin yliopiston helmikuisena alumnipäivänä.

Kiinnostus on elinikäisen oppimisen vuoksi tärkeää. Työssäkäyvien koulutus vanhenee aiempaa nopeammin, ja kestävän kehityksen vaatima lisäkoulutus oli alumnien yhteinen toive.

Poliittisten puolueiden kanssa käydyissä keskusteluissa koulutuksen ja tutkimuksen tarvitsema rahoitus sai ymmärrystä yhtä puoluetta lukuun ottamatta kaikilta. Mutta tarinahan ei pääty tähän: vasta maanmuokkaus on tehty, nyt alkaa varsinainen työ. Kannustetaan tuntemiamme ihmisiä viemään asiaa eteenpäin. Kerrotaan eri tilaisuuksissa tieteen ja koulutuksen tärkeydestä. Miten paljon enemmän voisimmekaan soveltaa käytäntöön jo olemassa olevaa tutkittua tietoa!

Muutetaan sympatia ja kiinnostus konkreettiseksi tueksi. Äänestetään kevään vaaleissa ja otetaan kaveritkin mukaan.

Kirjoittaja on Helsingin yliopiston hallituksen puheenjohtaja.

Pääkirjoitus on julkaistu Yliopisto-lehden numerossa Y/03/19.