Vuoden dosentti eläinten asialla

Laura Hänninen oli kolmen, kun hän päätti ryhtyä eläinlääkäriksi. Suunnitelma on toteutettu, ja nyt on aika oikoa eläinten kipuun liittyviä vääriä luuloja.

– Sadepäivinä koulumatkat kestivät, kun piti pelastaa tielle nousseet kastemadot ojanpenkalle, Laura Hänninen muistelee.

Nyt Hänninen on eläinlääketieteen tohtori, tuotantoeläinten hyvinvoinnin kliininen opettaja, eläinten soveltavan käyttäytymistieteen dosentti, ison tutkimusryhmän vetäjä ja kansainvälisesti kysytty puhuja. Yksi ei ole muuttunut, eläinrakkaus ajaa yhä.

Eilen 12.3. meriittien lista piteni, kun eläinten hyvinvoinnin tutkijasta tuli myös Helsingin yliopiston dosenttiyhdistyksen vuoden dosentti 2013.

Unen ja kivun tutkija

Hänninen on tutkinut tuotantoeläinten unta ja kipukokemuksia. Miten vasikoiden unta voidaan analysoida ja mitä unikäyttäytyminen kertoo eläimen hyvinvoinnista? Miten nupoutuksen, eli vasikoiden sarviaihioiden polttamisen voisi tehdä vähemmällä kärsimyksellä?

Eläinten hyvinvoinnin tutkimus ja opetus ovat eläinlääketieteellisessä tiedekunnassa suhteellisen tuoreita aloja, mutta nykyisin hyvissä kantimissa. Tutkittavaa silti piisaa.

Tutkiminen palkitsee, mutta dosentille maistuu myös  opetustyö, ja maailman muuttaminenkin on on mukavaa.

– Erityisesti nautatiloilla eläinten hyvinvointiin on alettu kiinnittää entistä enemmän huomiota. Tiloilla kuunnellaan, kun tohtori-ihminen puhuu.

Tuottava eläin ei välttämättä voi hyvin

Kaikkialla tutkittu tieto ei vielä ole lyönyt läpi. Eläinten kipuun liittyy sitkeitä ja harmillisia myyttejä.

– Edelleen kuulee usein väitettävän, että jos eläin tuottaa hyvin, se myös voi hyvin. Valitettavasti tämä ei pidä paikkaansa. Kipu ja tuotos eivät kulje käsi kädessä.

Lue Laura Hännisen haastattelu kokonaisuudessaan 28.3. ilmestyvästä Yliopisto-lehden numerosta 3/14.