Tulossa: Uusi Tiedekulma

Helsingin yliopiston nykyinen hallintorakennus muutetaan peruskorjauksen yhteydessä tieteen ja yhteiskunnan kohtaamispaikaksi, Tiedekulmaksi. Peruskorjaus alkaa vuoden kuluttua ja valmistuu syksyllä 2017.

Peruskorjauksen suunnittelusta järjestetyn arkkitehtuurikilpailun on voittanut JKMM Arkkitehdit. Kilpailuun ilmoittautui 47 arkkitehtitoimistoa, joista referenssien ja arvonnan perusteella kilpailuun valittiin kuusi. JKMM on suomalainen arkkitehtitoimisto, joka muistetaan Shanghain maailmannäyttelyn Kirnusta. Toimiston suunnittelema Seinäjoen kaupunginkirjasto oli vuoden 2014 Arkkitehtuurin Finlandia -palkintoehdokkaana.

Tavoitteena kutsuva ja monikäyttöinen tila

– Suunnitelmassa hallintorakennuksen betoniarkkitehtuuri uudistetaan avaamalla tiloja rohkeasti kadulle ja käyttämällä uusia materiaaleja, luonnonkiveä ja puuta, sanoo palkintolautakunnan puheenjohtaja Anna-Maija Lukkari Helsingin yliopiston Tila- ja kiinteistökeskuksesta.

Arvioinnissa kiinnitettiin erityistä huomiota siihen, että rakennus on yliopiston keskeisten merkkirakennusten, yliopiston päärakennuksen ja Porthanian, naapurissa.

– Rakennuksen sijainti ydinkeskustassa teki siitä sekä houkuttelevan että haastavan kohteen. Suunnittelimme rakennuksesta kutsuvan ja elämyksellisen, niin että se on samalla toimiva ja monikäyttöinen, sanoo Asmo Jaaksi, JKMM Arkkitehtien osakas.

Arkkitehtuurikilpailutuksen ohessa hankkeen päätoteuttajaksi valittiin SRV-Rakennus Oy. Peruskorjaus toteutetaan nk. allianssimallilla, jossa hankkeen osapuolet suunnittelevat ja rakentavat kohteen yhteistyössä alusta alkaen. Malli on Suomessa vielä melko uusi.

Palvelut suunnitellaan yhdessä

Yliopistonkatu 4:ssä sijaitseva Hallintorakennus muuttuu remontin myötä paitsi ilmeeltään myös käyttötarkoitukseltaan. Rakennukseen siirtyvästä Tiedekulmasta tulee uudenlainen rento, matalan kynnyksen kohtaamispaikka kaupunkilaisille ja yliopistolaisille.

– Uudesta Tiedekulmasta tulee monipuolinen yhteisöllisen oppimisen paikka, joka inspiroi yhdessä tekemiseen. Siksi tilat ja palvelut suunnitellaan tiiviisti yliopistolaisten, käyttäjien ja yhteistyökumppaneiden kanssa, toteaa yliopiston markkinointiviestintäpäällikkö Tanja Paananen.

Tiedekulman palvelujen kehittämisessä hyödynnetään palvelumuotoilua. Yliopisto valitsee palvelumuotoiluun yhteistyökumppanin tammikuun 2015 aikana.

Tiedekulma