Rehtori Jukka Kola jäseneksi LERU:n hallitukseen

Helsingin yliopiston rehtori on valittu LERU:n hallituksen jäseneksi

Euroopan tutkimusyliopistojen yhdistys LERU (League of European Research universities) on valinnut Helsingin yliopiston rehtorin Jukka Kolan LERU:n hallituksen uudeksi jäseneksi.

–Tämä on tärkeä tunnustus Helsingin yliopiston tekemälle laadukkaalle työlle. Olen iloinen, että voin nyt tämän hallitustehtävän kautta edistää entistä paremmin tiedettä ja tutkimusta, ja ylipäänsä yliopistojen yhteistä asiaa Euroopassa. LERU on todella merkittävä vaikuttaja EU:n tiede-, tutkimus-, koulutus- ja innovaatiopolitiikassa, ja on erityisen tärkeää olla siinä työssä aktiivisesti mukana. Saimme Pohjoismaista Helsingin ja Lundin seuraksi uutena jäsenenä Kööpenhaminan yliopiston: Onnittelut Kööpenhaminaan! Toinen uusi jäsen on Trinity College Dublin, sanoo rehtori Kola.

Valinta tapahtui LERU:n rehtorien kokouksessa Heidelbergissä 19.11.2016.

Samassa kokouksessa LERU:n puheenjohtajaksi valittiin Utrechtin yliopiston rehtori, professori  (Rector Magnificus) Bert van der Zwaan. Hallituksen kolmantena jäsenenä jatkaa professori Alice Gast Lontoon Imperial Collegesta.

LERU on 21 johtavan eurooppalaisen tutkimusintensiivisen yliopiston järjestö. Helsingin yliopisto on yksi LERU:n 12 perustajajäsenestä vuodelta 2002.