Kemiallisten aseiden paras tunnistaja

Syyrian kemialliset aseet tutkittiin Kumpulan kampuksella, asevalvonnan ehkä luotetuimmassa laboratoriossa, Verifinissä. Se sai työstään uuden kansainvälisen palkinnon vuodenvaihteessa.

Helsingin yliopiston kemiallisten aseiden instituutti Verifin sai joulukuussa arvostetun OPCW Hague Award -palkinnon emäjärjestöltään OPCW:ltä. OPCW on kansainvälinen Kemiallisten aseiden kieltojärjestö ja vuoden 2013 rauhannobelisti. Verifin taas on Suomen kansallinen viranomainen ja laboratorio, joka kehittää tutkimusmenetelmiä kemiallisten aseiden kieltosopimuksen valvontaan.

Täällä tutkimuslaboratorio ei ole osa sotilasorganisaatiota vaan yliopistoa.

Verifin palkittiin ”erinomaisista saavutuksista kemiallisten aseiden poistamiseksi maailmasta”.

‒ Voi melko suoraan sanoa, että tämä on maailman paras verifikaatiolaboratorio, yksikön johtaja, professori Paula Vanninen sanoo.

Laadulle on useita syitä. Ensinnäkin Suomi on vuodesta 1973 lähtien kehittänyt tutkimusmenetelmiä ja jakanut tuloksia avoimesti muiden maiden käyttöön, myös kylmän sodan aikana. Toisin kuin muissa maailman maissa, täällä tutkimuslaboratorio ei ole osa sotilasorganisaatiota vaan yliopiston kemian laitoksen yksikkö.

Verifin on kansainvälisten testien hikari.

Sitä paitsi Verifin on kansainvälisten testien hikari. Sen menetelmät ovat saaneet pätevyystesteissä aina A:n ja täydet pisteet vuodesta 1998 lähtien.

‒ Kemistimme ovat todella kokeneita. Kun tänne tulee, on täällä koko ikänsä. Tämä on niin mielenkiintoinen työpaikka, Vanninen kertoo.

Aseet tuhottiin Välimerellä

Näistä syistä Suomi oli yksi neljästä maasta, joihin lähetettiin kemiallisten aseiden näytteitä Syyriasta kesäkuussa 2013. Muut maat olivat Ruotsi, Saksa ja Sveitsi.

‒ Joku YK:n virkailija vuoti tutkimusmaat vahingossa. Sitten puhelimeni soi pari viikkoa putkeen, Vanninen kertoo.

Syyrian sariininäytteiden analysoiminen oli Vannisen uran isoin tapaus. Verifinin tiimi oli valmiudessa koko kesän ja syksyn. YK halusi tulokset kuudessa päivässä ja 400-sivuisen raportin kahdessa viikossa. Oikeellisuudesta oli oltava varma.

Syyrian sariininäytteiden analysoiminen oli Vannisen uran isoin tapaus.

Nyt Syyrian kemialliset aseet on tuhottu lautalla Välimerellä ja Syyria on sitoutunut kansainväliseen kieltosopimukseen.

Tapaus osoitti OPCW:n toimintatehon ja Verifinin tärkeyden. Muutoin Vanniselta kysytään usein, että mitä Verifinin kemistit oikein tekevät.

‒ Tärkein tehtävämme on säilyttää valmius ja pyrkiä estämään se, että uusia näytteitä tulisi.

Harjoituksia hermokaasulla

Menetelmien tutkiminen Verifinissä on eräänlaista harjoittelua: tutkijat lisäävät hermo- tai sinappikaasua eri materiaaleihin ja kokeilevat, millä menetelmillä aine saadaan eristettyä ja analysoitua. Mahdollisia yhdisteitä, joissa myrkkyjä saattaisi olla, on kymmeniä tuhansia. Lisäksi analysoidaan uusia molekyylejä, joita olisi mahdollista käyttää kemiallisina aseina.

Verifin tutkii myös Itämereen upotettuja kemiallisia aseita. Merenpohjassa makaa noin 40 000 tonnia toisen maailmansodan aikaisia aseita ja tonnikaupalla muita myrkkyjä. Paraikaa Verifin analysoi aineiden vaikutusta kaloihin ja simpukoihin.

Kemistikoulutusta kehitysmaissa

Tutkimuksen lisäksi Verifin osallistuu OPCW:n vaatimiin tarkastuksiin ja raportointeihin sekä kouluttaa kehitysmaiden kemistejä ja kansallisia viranomaisia.

Kaiken keskellä pitäisi hakea rahoitusta. Yksikön rahoituksesta 40 prosenttia tulee ulkoministeriöltä ja 60 prosenttia esimerkiksi EU-hankkeista. Yliopisto tarjoaa yksikölle hallintopalvelut ja tilat Kumpulan kampuksella.

Jatkuva rahanhaku on Paula Vannisen mukaan hänen työnsä ainoa huono puoli.

‒ Työssäni sekoittuvat kemia ja maailmanpolitiikka. Saan matkustaa paljon Afrikkaan ja Aasiaan. Kansainvälisen koulutuksen ansiosta maailma tulee myös meidän luoksemme.