Helsinki hauskemmaksi -tunnustuspalkinto yliopistolle

Art goes Kapakka -kaupunkifestivaali myönsi yhden kolmesta tänä vuonna jakamastaan Helsinki hauskemmaksi -palkinnosta Helsingin yliopistolle.

Art goes Kapakka -festivaalien "kaupunki- ja kulttuurielämää riemastuttaneiden ja vilkastuttaneiden ihmisten tai yhteisöjen palkinnot" jaettiin tänään 13.8. festivaalien avajaisissa. Yliopiston puolesta palkinnon pokkasi rehtori Jukka Kola.

– Kiitos kuuluu tiedeyhteisöllemme, joka on rohkeasti lähtenyt ilmaisemaan tiedettä uusilla tavoilla: maailmanpolitiikan tila viidessä minuutissa, universumi seitsemässä tai ilmastonmuutos biotaiteen kautta. Kun tiede on hauskaa, silloin on tapahtunut oivalluksia, silloin tiede vaikuttaa, Kola sanoo.

Muut palkitut ovat ravintoloitsija Kim Heiniö ja Yhteismaa-yhdistys.

Lisää ajattelua, fiksumpi kaupunki

Ajattelu on osa Helsinkiä ja helsinkiläistä identiteettiä, palkitsijat perustelivat yliopistolle annettua tunnustusta.

"Helsingin yliopistolle tyytyväisyys ei näy olevan tavoite, vaan se haluaa olla enemmän. Osallistamalla ihmisiä laajasti paikallisesti ja kansainvälisesti sekä luomalla tieteen ja yleisön välille uusia kohtaamiskonsepteja, kuten Tiedekulma, VOX-luennot tai Thinkfest-tapahtuma, Helsingin yliopisto on käytännöllisempi, avoimempi ja lähestyttävämpi.

Näin se lisää ajattelua, mikä on fiksua, ja fiksu Helsinki on hauskempi Helsinki.”

Yliopiston tutkijat näkyvät ja kuuluvat myös Art goes Kapakan festivaaliohjelmassa kuten Tiede on taidetta -tapahtumissa.

Art goes Kapakka