Eläinlääkäri Anna-Mariam Kiviranta teki löydön, joka voi olla kurja uutinen chihuahuan omistajille

Kaikkien vastasyntyneiden chihuahuan pentujen kallon luut eivät ole kasvaneet yhteen. Pään aukiletta pidettiin ennen harmittomana, mutta uuden tutkimuksen mukaan se saattaa olla yhteydessä selkäytimen ontelotautiin ja koordinaatio-ongelmiin.

Kun ihmisvauva syntyy, kallon luut eivät vielä ole kasvaneet yhteen. Pään aukileet vaativat hellää kohtelua.

Myös chihuahua-koirilla on kallon aukileita. Mistä ne kertovat ja miksi ne ovat joillakin suurempia kuin toisilla? Tätä eläinlääkäri Anna-Mariam Kiviranta alkoi pohtia kymmenisen vuotta sitten koirapotilaita kohdatessaan.

— Lisäksi minua kiinnosti, esiintyykö chihuahualla cavalierkingcharlesinspanielille ja griffoneille ominaisia rakenteellisia poikkeamia, sillä chihuahuan pyöreä kallonmuoto muistuttaa näitä rotuja.

Kallon aukileet eivät itsessään aiheuta sairauden oireita, mutta niiden tavallista runsaampi esiintyminen oireilevilla tai rakenteeltaan poikkeavilla chihuahuoilla haastaa käsityksen niiden harmittomuudesta, Kiviranta päättelee.

Rakennepoikkeamat saattavat merkitä kurjia uutisia koiraperheelle. Selkäytimen ontelotauti eli syringomyelia voi aiheuttaa lemmikille kipua, raajojen heikkoutta ja koordinaatio-ongelmia.

Terveille koirille pentuja

Kiviranta työskentelee Yliopistollisen eläinsairaalan neurologian poliklinikalla potilastyössä ja kliinisenä opettajana.

— Suoritettuani 2014 eurooppalaisen eläinneurologian erikoistumistutkinnon totesin, että aineistoni laajenee. Niin aiheesta kehkeytyi myös väitöskirja.

Väitöstyötä ohjasivat apulaisprofessori Tarja Pääkkönen Helsingin yliopistosta ja professori Clare Rusbridge Surreyn yliopistosta. Iso-Britannia on ollut koiratutkimuksen kärkimaita, mutta myös suomalainen tutkimus on korkeatasoista — ja välittyy nopeasti myös koirien omistajille.

— Meillä on hyvä yhteistyö koirankasvattajien ja rotuyhdistysten kanssa. Kennelliiton KoiraNet-sivusto tallentaa tutkimustietoa kaikkien käyttöön.

Kiviranta toivoo, että väitöstutkimus auttaisi tunnistamaan entistä aikaisemmin koirien epämuodostumia, vaikka ne eivät vielä oireilisi.

— Jalostuksessa voitaisiin siten käyttää terveitä yksilöitä.

Artikkeli on julkaistu Yliopisto-lehdessä 3/22.