Vuoden nimeksi valittiin Eläinsairaala Savon Murre

Eläinsairaala Savon Murre on valittu Vuoden nimeksi 2022. Valinnan tekivät nimistöntutkimuksen asiantuntijat.

Vuoden nimeksi on valittu Eläinsairaala Savon Murre. Kuopiossa alkuvuodesta 2022 avatun uuden eläinsairaalan nimi sisältää nokkelan sanaleikin: Murre on perinteinen suomalainen eläimille annettu erisnimi, joka löytyy sekä kissojen että koirien nimipäiväkalenterista. Alueelliseen kielimuotoon viittaava yleisnimi murre puolestaan on yksi savolaisuuden tärkeimmistä tunnuspiirteistä, joten sen voi olettaa vetoavan lähialueella asuvaan asiakaskuntaan.

Hopealle Vuoden nimi -äänestyksessä ylsi Sanuli, alkuvuodesta 2022 lukuisia suomalaisia viihdyttänyt sanapeli. Sävyltään leikkisä nimi sopii sanapelille mainiosti ja on myös onnistunut käännös esikuvansa, englanninkielisen Wordle-sanapelin nimestä.

Jaetulle kolmannelle sijalle äänestyksessä sijoittuivat Iso-Britannian uuden kuninkaan hallitsijanimi Charles III, helsinkiläinen kadunnimi Kustinpolku sekä ABC-huoltoasemaketjun ranskalaisannoksen nimi Ronskikset.

Muut finaaliin päässeet nimet olivat Kirjajoppari ja Kalkkisten kanava. Ehdokkaat perusteluineen ovat nähtävillä Nimistöntutkimuksen päivien verkkosivuilla.

Valintaan osallistui 31 nimistöntutkimuksen asiantuntijaa

Vuoden nimi on tunnustuspalkinto, joka annetaan kuluneen vuoden aikana esillä olleelle hyvälle nimelle. Palkinnon saaja voi edustaa mitä tahansa erisnimikategoriaa, kuten paikan-, henkilön-, yritys- tai tuotenimiä. Palkinnolla halutaan nostaa esille onnistuneita nimivalintoja ja kiinnittää huomiota nimenannon merkitykseen yhteiskunnassa.

Vuoden nimi valittiin Nimistöntutkimuksen päivillä 21. lokakuuta järjestetyssä äänestyksessä, johon osallistui 31 nimistöntutkimuksen, -huollon ja -suunnittelun asiantuntijaa. Palkinto jaettiin nyt kuudetta kertaa. Vuonna 2017 palkinnon voitti Tampereen yliopisto, vuonna 2018 Helsingi Sõnumid, Maaelu Tulevik sekä Pealinnaleht, vuonna 2019 Liisankatu, vuonna 2020 Tikkurilan kirkko ja vuonna 2021 Koronavilkku.

Nimistöntutkimuksen päivät on Helsingin yliopistolla vuosittain järjestettävä tapahtuma, jossa esitellään erisnimiin kohdistuvaa tieteellistä tutkimusta. Tapahtuma järjestettiin nyt 25. kerran.

Filosofian tohtori, tutkija Lasse Hämäläinen
lasse.j.hamalainen@helsinki.fi