Charles III, Sanuli vai Kalkkisten kanava? Vuoden nimi 2022 valitaan seitsemän finalistin joukosta

Nimistöntutkimuksen asiantuntijat ovat valinneet Vuoden nimi 2022 -finaaliin seitsemän ehdokasta. Voittaja valitaan Nimistöntutkimuksen päivillä 21. lokakuuta.

Charles III, Kalkkisten kanava, Kirjajoppari, Kustinpolku, Ronskikset, Sanuli ja Savon Murre. Nämä ovat Vuoden nimi 2022 -finaaliin valitut nimet. Perustelut on julkaistu Nimistöntutkimuksen päivien verkkosivuilla.

Vuoden nimi 2022 valitaan finalistien joukosta Nimistöntutkimuksen päivillä järjestettävässä äänestyksessä. Palkinnon voittaja julkistetaan tapahtumassa perjantaina 21.10. klo 14.30. Helsingin yliopisto julkaisee valinnasta tiedotteen verkkosivuillaan.

Vuoden nimi on tunnustuspalkinto, joka myönnetään kuluneen vuoden aikana esillä olleelle hyvälle nimelle.

Palkinnolla halutaan nostaa esille onnistuneita nimivalintoja ja kiinnittää huomiota nimenannon merkitykseen yhteiskunnassa. Palkinnon saaja voi edustaa mitä tahansa erisnimikategoriaa, kuten paikan-, henkilön-, yritys- tai tuotenimiä.

Palkinto jaetaan nyt kuudetta kertaa. Vuoden nimeksi on valittu vuonna 2017 Tampereen yliopisto, vuonna 2018 Helsingi Sõnumid, Maaelu tulevik ja Pealinnaleht, vuonna 2019 Liisankatu, vuonna 2020 Tikkurilan kirkko ja vuonna 2021 Koronavilkku.

Aiempien Vuoden nimi -äänestysten voittajia ja finalisteja on tarkasteltu kokoavasti hiljattain Kielikello-lehdessä ilmestyneessä artikkelissa.

Nimistöntutkimuksen päivillä kuullaan alan uusimmasta tutkimuksesta

Nimistöntutkimuksen päivät on vuosittain Helsingin yliopistolla järjestettävä tieteellinen tapahtuma, jossa kuullaan esitelmiä erisnimiin kohdistuvista tutkimuksista. Tapahtuma järjestetään nyt 25. kerran.

Tapahtumassa kuullaan esitelmiä muun muassa Helsingin Maunulan epävirallisesta paikannimistöstä, Suomessa asuvien venäjänkielisten etunimistä sekä Jonne-etunimen muuttumisesta teinipoikaa tarkoittavaksi yleisnimeksi. Ohjelma kokonaisuudessaan on nähtävissä tapahtuman verkkosivuilla.

Filosofian tohtori, tutkija Lasse Hämäläinen
lasse.j.hamalainen@helsinki.fi