Vuoden nimiksi valittiin Helsingi Sõnumid, Maaelu Tulevik ja Pealinnaleht

Helsingi Sõnumid, Maaelu Tulevik ja Pealinnaleht on valittu Vuoden nimiksi 2018. Valinnan tekivät nimistöntutkimuksen asiantuntijat.

Viro vietti itsenäisyytensä satavuotisjuhlaa 24.2.2018. Tämän kunniaksi suomalaislehdet olivat kääntäneet nimiään viron kielelle. Helsingin Sanomat ilmestyi nimellä Helsingi Sõnumid, Maaseudun Tulevaisuus nimellä Maaelu Tulevik ja Hufvudstadsbladet nimellä Pealinnaleht. Nimien kääntäminen oli yksinkertainen mutta tyylikäs tapa tuoda tieto eteläisen naapurimme suuresta juhlapäivästä lukuisiin suomalaiskoteihin. Ele otettiin ilolla vastaan myös Viron mediassa.

Toiseksi Vuoden nimi -äänestyksessä sijoittui Aaro Veli Väinämö. Tasavallan presidentti Sauli Niinistölle ja hänen puolisolleen Jenni Haukiolle helmikuussa 2018 syntynyt poika sai hyvin perinteisen suomalaisen etunimiyhdistelmän, mitä voidaan pitää kunnianosoituksena koko suomalaiselle henkilönnimiperinteelle. Lapsen nimestä kirjoitettiin lehdistössä runsaasti, mikä kertoo nimien tärkeydestä ja kiinnostavuudesta.

Kolmanneksi äänestyksessä sijoittui Kompensäätiö. Vihreiden kansanedustaja Antero Vartia kertoi lokakuussa 2018 perustaneensa säätiön, jonka tavoitteena on ilmastonmuutoksen torjuminen ja sen vaikutusten kompensoiminen. Kekseliäästi muodostettu nimi nosti esille ajankohtaisen ja erittäin tärkeän aiheen.

Muut finaaliin päässeet nimet olivat Myyr York Times, Redi, Suomen Malmijalostus Oy ja Tampereen Kansi.

Valintaan osallistui 48 nimistöntutkimuksen asiantuntijaa

Vuoden nimi on tunnustuspalkinto, joka annetaan kuluneen vuoden aikana esillä olleelle hyvälle nimelle. Palkinnon saaja voi edustaa mitä tahansa erisnimikategoriaa, kuten paikan-, henkilön-, yritys- tai tuotenimiä. Palkinnolla halutaan nostaa esille onnistuneita nimivalintoja ja kiinnittää huomiota nimenannon merkitykseen yhteiskunnassa.

Vuoden nimi valittiin Nimistöntutkimuksen päivillä 9. marraskuuta järjestetyssä lippuäänestyksessä, johon osallistui 48 nimistöntutkimuksen, -huollon ja -suunnittelun asiantuntijaa. Palkinto jaetaan nyt toista kertaa. Viime vuonna Vuoden nimeksi valittiin Tampereen yliopisto.

Nimistöntutkimuksen päivät on Helsingin yliopistolla vuosittain järjestettävä tapahtuma, jossa esitellään erisnimiin kohdistuvaa tieteellistä tutkimusta. Tapahtuma järjestettiin nyt 21. kerran.

Facebook Live -lähetys Nimistöntutkimuksen päiviltä 9.11. klo 15.30: Lasse Hämäläinen kertoo Vuoden nimi 2018 -ehdokkaista.