Vuoden nimi 2019 valitaan seitsemän finalistin joukosta

Nimistöntutkimuksen asiantuntijat ovat valinneet Vuoden nimi 2019 -finaaliin seitsemän ehdokasta. Vuoden nimi valitaan Helsingin yliopistolla järjestettävillä Nimistöntutkimuksen päivillä 1. marraskuuta.

Kakolafunikularen, Kino Regina, Liisankatu, Mörkö, Pasi Kuikka Oy, Puhti ja Väylävirasto. Nämä ovat Vuoden nimi 2019 -finaaliin valitut nimet. Perustelut on julkaistu nimistöntutkimuksen päivien verkkosivuilla.

Vuoden nimi on tunnustuspalkinto, joka myönnetään kuluneen vuoden aikana esillä olleelle hyvälle nimelle.

Vuoden nimi 2019 valitaan seitsemän finaaliin valitun nimen joukosta Nimistöntutkimuksen päivillä järjestettävässä lippuäänestyksessä, johon voivat osallistua kaikki tapahtuman osallistujat.

Palkinnon voittaja julkistetaan yleisölle Nimistöntutkimuksen päivillä perjantaina 1. marraskuuta klo 15.30. Helsingin yliopisto julkaisee valinnasta tiedotteen verkkosivuillaan.

Vuoden nimi -palkinnolla halutaan nostaa esille onnistuneita nimivalintoja ja kiinnittää huomiota nimenannon merkitykseen yhteiskunnassa. Palkinnon saaja voi edustaa mitä tahansa erisnimikategoriaa, kuten paikan-, henkilön-, yritys- tai tuotenimiä. Palkinto jaetaan nyt kolmatta kertaa. Vuonna 2017 Vuoden nimeksi valittiin Tampereen yliopisto ja vuonna 2018 Helsingi Sõnumid, Maaelu tulevik ja Pealinnaleht.

Nimistöntutkimuksen päivillä kuullaan alan uusimmasta tutkimuksesta

Nimistöntutkimuksen päivät järjestetään Helsingin yliopistolla 31.10–1.11. Tapahtumassa kuullaan esitelmiä muun muassa keskiaikaisista henkilönnimistä, Helsingin jalankulku- ja pyöräteiden nimistä, Suomen venäjänkielisten lasten etunimistä sekä rumien paikannimien hyödyntämisestä matkailumainonnassa.

Nimistöntutkimuksen päivät järjestetään vuosittain Helsingin yliopistolla. Tapahtuma järjestetään nyt 22. kerran. Ohjelma kokonaisuudessaan on nähtävissä tapahtuman verkkosivuilla.

Lisätietoja:
Tutkija Lasse Hämäläinen