Vuoden nimeksi valittiin Liisankatu

Liisankatu on valittu Vuoden nimeksi 2019. Valinnan tekivät nimistöntutkimuksen asiantuntijat.

Vuoden nimeksi on valittu Liisankatu eli Elisabetsgatan. Helsingin vanhin kadunnimi täytti syyskuussa 200 vuotta, ja se edustaakin palkintoehdokkaiden joukossa perinteisyyttä. Katu on saanut nimensä Venäjän keisarinna Elisabet Aleksejevnalta. Tämä on huomattavaa, sillä naisten mukaan annetut muistonimet ovat edelleen Helsingissä selvänä vähemmistönä. Nimi on keskeinen osa Helsingin kaupunkikulttuuria, sen ympärille rakentuvat esimerkiksi Pentti Saarikosken runo ja siitä tehty Muksut-yhtyeen kappale.

Äänestyksessä jaetulle toiselle sijalle päätyivät Kino Regina, Mörkö ja Pasi Kuikka Oy. Helsingin keskustakirjasto Oodissa sijaitseva uusi elokuvateatteri Kino Regina muistaa nimessään näyttelijä Regina Linnanheimoa. Nimi sopii elegantisti Helsingin elokuvateatterien nimistöön, johon kuuluvat myös Kino Rex ja Kino Tulio. Jääkiekkoilija Marko Anttilan lempinimi Mörkö nousi Suomen maailmanmestaruuden myötä koko kansan huulille ja päätyi myös useiden kaupallisten tuotteiden nimiin. Pasi Kuikka Oy puolestaan viittaa humoristisen sananmuunnoksen avulla yrityksen toimialaan, siirrettäviin wc-tiloihin.

Muut finaaliin päässeet nimet olivat Kakolafunikularen, Puhti ja Väylävirasto. Ehdokkaat perusteluineen ovat nähtävillä Nimistöntutkimuksen päivien verkkosivuilla.

Valintaan osallistui 39 nimistöntutkimuksen asiantuntijaa

Vuoden nimi on tunnustuspalkinto, joka annetaan kuluneen vuoden aikana esillä olleelle hyvälle nimelle. Palkinnon saaja voi edustaa mitä tahansa erisnimikategoriaa, kuten paikan-, henkilön-, yritys- tai tuotenimiä. Palkinnolla halutaan nostaa esille onnistuneita nimivalintoja ja kiinnittää huomiota nimenannon merkitykseen yhteiskunnassa.

Vuoden nimi valittiin Nimistöntutkimuksen päivillä 1. marraskuuta järjestetyssä lippuäänestyksessä, johon osallistui 39 nimistöntutkimuksen, -huollon ja -suunnittelun asiantuntijaa. Palkinto jaetaan nyt kolmatta kertaa. Vuonna 2017 palkinnon voitti Tampereen yliopisto ja vuonna 2018 Helsingi Sõnumid, Maaelu Tulevik ja Pealinnaleht.

Nimistöntutkimuksen päivät on Helsingin yliopistolla vuosittain järjestettävä tapahtuma, jossa esitellään erisnimiin kohdistuvaa tieteellistä tutkimusta. Tapahtuma järjestettiin nyt 22. kerran.