Ville Tietäväinen on kuvallinen tarinankertoja

Ville Tietäväinen vaihtoi arkkitehtuurin kuvien tekemiseen.

Ville Tietäväinen aloitti kuvitusten tekemisen opiskeluaikoinaan 1990-luvulla. Yksi ensimmäisistä tilaajista oli Yliopisto-lehti.

— Lukiossa minulla ei ollut aavistustakaan, mitä haluaisin tehdä. Opinto-ohjaaja kertoi, että arkkitehtiosaston pääsykokeissa tarvitsee vain piirtää. Oli pettymys, kuinka vähän arkkitehtuurin opetuksessa käsiteltiin muita taiteita.

Kuvittamisesta tuli lopulta intohimo. Sittemmin Tietäväinen on noussut maan arvostetuimpien kuvittajien joukkoon. Tietäväisen ja toimittaja Ville Hännisen tuore teos Kertova kuva (SKS, 2018) käsittelee journalistisen kuvituksen muotoja ja mahdollisuuksia.

Sarjakuva on kuninkuuslaji

Tietäväinen tunnetaan myös sarjakuvataiteilijana. Paperittomasta marokkolaissiirtolaisesta kertova Näkymättömät kädet (WSOY, 2011) on toistaiseksi ollut suurin menestys. Työ palkittiin sarjakuva-Finlandialla 2012. Tietäväinen sai myös Suomen Kulttuurirahaston tunnustuksen taiteellisesta rohkeudesta ja ihmisyyden puolustamisesta.

Kiinnostus sarjakuviin virisi jo nelivuotiaana.

— Sain lapsena valita karkkia tai sarjakuvia. Hampaani pysyivät hyvässä kunnossa, kun äiti toi minulle Ruutu- ja Non-Stop-lehtiä, Tietäväinen muistelee.

Sarjakuva on Tietäväisen mielestä alojen kuninkuuslaji, monipuolisin ja vaikein.

—  Teen nyt uutta isoa sarjakuvaa, tällä kertaa Iiro Küttnerin käsikirjoitukseen. Siihen keskittyminen onnistuu apurahan turvin, Tietäväinen kertoo.

Visuaalinen dramaturgia houkuttaa

Kuvittaminen ja graafinen suunnittelu kiehtovat Tietäväistä siinä kuin oman taiteen tekeminen.

— Aika moni pitää minua lehtikuvittajana, koska se näkyy laajimmin. Oma ammatti-identiteettini on kuvallinen tarinankertoja. Kuvituksella voi antaa enemmän kuin vain toistaa tekstin sanomaa. Se on myös rivien välien täyttämistä.

Ajan mittaan Tietäväinen sanoo ymmärtäneensä, että myös graafisella suunnittelulla ja jopa typografialla ohjataan katsetta ja ajatusta siinä missä kuvituksellakin. Nykyään hän ei erottele niitä.

— Harvoin saa enää mahdollisuuden tehdä lehtiin useiden kuvien dramaturgisia kokonaisuuksia. Silloinkaan kuvien järjestys ei ole aina selvä edes toimituksille, Tietäväinen huokaa.

Ville Tietäväisen haastattelu on julkaistu Kuka nyt -palstalla Yliopisto-lehdessä Y/10/18.

Näyttelyyn!

Ville Tietäväisen ja muiden lehtikuvittajien töitä voi ihailla Kertova kuva — Journalistisen kuvituksen mahdollisuudet -näyttelyssä, joka on avoinna 24.2. saakka.

Päivälehden museo, Ludviginkatu 2­–4, Helsinki. Avoinna ma–su kello 11–17. Vapaa pääsy.