Tutkijat haluavat kuulla painajaisistasi

Painajaiset ovat kulttuuriperintöämme niin kummalliselta kuin se voi kuulostaakin, ja siksi Helsingin yliopiston Pohjoiset painajaiset -hanke tutkii niitä keskiajalta tähän päivään. Hanke pyrkii selvittämään, millaisia ovat nykyihmisten pahat unet ja onko niissä yhtäläisyyksiä tai eroavaisuuksia satoja vuosia sitten eläneiden ihmisten painajaiskokemuksiin.

Lähes kaikki näkevät pahoja unia ainakin ajoittain. Joskus ne unohtuvat, joskus ne jäävät kaihertamaan mieltä. Painajaiset eivät ole vain yksilöllisiä unennäköjä, vaan ne ovat yhteydessä myös kulttuuriin ja yhteiskuntaan. Keskiajan ihminen näki painajaisia demoneista, uuden ajan alun ihminen noidista – mutta mitkä asiat hiipivät meidän 2000-luvun ihmisten mieliin nukkuessamme? Onko painajaisunen aihe pelko sairastumisesta vai työpaikan menetyksestä vai ikävästä esihenkilöstä vai muisto jostain traumaattisesta kokemuksesta? Vai noudattaako painajaisuni illalla katsotun trillerin juonta? Vai näetkö painajaisissasi ihan jotain muuta?

Painajaiskuvauksia kerätään nyt kaikilta 15. huhtikuuta 2020 asti. Keruun suorittavat Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran arkisto ja Svenska Litteratursällskapet i Finlandin arkisto yhteistyössä Pohjoiset painajaiset -tutkimushankkeen kanssa.

Painajaiskuvauksia voi lähettää sähköisellä lomakkeella tai sähköpostilla tai postitse osoitteeseen:
Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, Arkisto, PL 259, 00171 Helsinki (kuoreen merkitään tunnus ”Painajaiset”).

Painajaiskuvaukset voi kirjoittaa millä kielellä haluaa. Lisätietoja keruusta.

Lue lisää tutkimushankkeesta Yliopisto-lehden artikkelista.