Sapiens on sapiens

Ihmisen historian kartoittaja pukee lajin kehityksen tarinaksi.

Teksti on julkaistu Tähtivieras-palstalla Yliopisto-lehden numerossa Y/04/16.

Professori Yuval Harari veti pitkään Jerusalemin yliopistossa historian johdantokursseja ensimmäisen vuoden opiskelijoille.

— Huomasin, että opiskelijoilla oli selkeä tarve ja halu omaksua historiasta laaja kokonaiskuva, sellainen, johon voisi paremmin liittää koulussa oppimiaan irrallisia historianpalasia.

Harari ryhtyi hahmottelemaan aiempaa laajempia historian suuntaviivoja ja päätyi lopulta kirjoittamaan kirjan Sapiens — Ihmisen lyhyt historia lajimme koko taipaleesta. Eivätkä ainoastaan opiskelijat olleet kaivanneet yleisesitystä ihmiskunnan menneisyydestä — Hararin kirja on noussut bestselleriksi ympäri maailmaa.

Harari analysoi, millä keinoin lajimme nousi tavisapinasta maapallon valtiaaksi, miksi aloimme viljellä maata, teollistuimme, tieteellistyimme ja mitä tästä kaikesta on seurannut meille ja planeetallemme.

Millä ilveellä sapiens sitten valloitti maailman? Ennen kaikkea kyvyllään kehittää fiktioita.

— Voitimme pedot ja meitä vahvemmat neanderthalilaiset laajamittaisen sosiaalisen yhteistyökykymme ansiosta. Tämä yhteistyö taas mahdollistui taipumuksellamme luoda ja jakaa yhteisesti mielikuvituksen tuottamia myyttejä, taruja ja jumalia.

Toisin sanoen simpanssilta on turha yrittää ottaa banaania pois vakuuttamalla, että taivaassa niitä on luvassa sata lisää. Sapiensin kanssa tämä onnistuu.

Nykyään uskomme globaalisti vaikkapa ihmisoikeuksiin ja yhteiseen finanssijärjestelmään. Mielikuvittelumme valta on jo niin suuri, että koko planeetan tulevaisuus on siitä kiinni.

— Ihmisten on täysin mahdollista pysäyttää vaikkapa ilmastonmuutos. Sitä vain ei haluta tehdä, sillä se vaatisi talouskasvusta luopumista. Jokainen hallitus maailmassa kannattaa tällä hetkellä talouskasvun tarinaa, Harari toteaa.

Yliopisto-lehden arvostelu Hararin kirjasta Sapiens - Ihmisen lyhyt historia.

Yliopisto-lehti on kaikille tarkoitettu, monipuolinen tiedelehti Helsingin yliopistosta.
Tilaa Yliopisto-lehti ja rakastu tieteeseen.